Home Blog Een goede naam voor je Shopify webshop: Concrete Stappen en Tips
Een goede naam voor je Shopify webshop: Concrete Stappen en Tips
6 minuten leestijd

Een goede naam voor je Shopify webshop: Concrete Stappen en Tips

In 2022 zijn er bijna 4 miljoen Shopify webshops actief. Van kledingmerken tot telefoon hoesjes, alle ondernemers realiseren zich steeds meer dat Shopify de weg naar succes is. Maar wat lijkt een van de grootste obstakels te zijn bij het starten van een nieuwe onderneming? Het vinden van een unieke én creatieve naam!
Door Simon Albers 01/10/2022

In dit artikel vertellen we je de ins & outs voor het bedenken van een steengoede webshop naam. We delen je

  • Hoe andere bedrijven het doen
  • Welke type bedrijfsnamen er zijn
  • Hoe je storytelling gebruikt in je naam
  • 5 tips om een goede naam te kiezen

Na het lezen van deze blogpost heb je de inspiratie & tools om vandaag nog een goede naam te bedenken!

I. Leer het van de beste: hoe noemen andere bedrijven hun Shopify webshop?

Voor het bedenken van een goede naam is het van belang om rustig de tijd te nemen. Maak bijvoorbeeld gebruik van de Shopify naamgenerator en schrijf een aantal namen op die je het meeste bijblijven. Daarnaast raden we aan om je te laten inspireren door bedrijven die al langer op de markt zijn.

Wat is het dat hun namen bijzonder maakt? En waarom blijven ze in je hoofd zitten? Ontdek hun patronen en leer het van de beste! Sommige bedrijven kiezen ervoor om hun dienst of product in de naam terug te laten komen. Terwijl andere bedrijven hun naam baseren op hun visie. Welke naam je ook bedenkt, het is belangrijk dat consumenten je onthouden en weten hoe ze je kunnen vinden.

Je kan kiezen voor deze naam soorten:

  • Beschrijvende namen: je neemt de omschrijving van je dienst of product op in de naam van je bedrijf. Handig, zo weten mensen gelijk wat je aanbiedt! Namen zijn bijvoorbeeld Toys 'r Us, Booking.com en Brouwerij 't IJ. Een tool dat ons helpt bij het bedenken van dit soort namen is Bust A Name. Dit is een tool waarbij je meerdere woorden kan toevoegen, de volgorde kan bepalen en automatisch suggesties krijgt op basis van deze woorden. Er wordt ook automatisch gecontroleerd of de domeinnaam nog beschikbaar is.
  • Suggestieve namen: dit is echt de tegenhanger van een 'beschrijvende naam'. Suggestieve namen gebruiken suggestie en metaforen om de merkervaring en/of positionering voor de geest te halen. Voorbeelden zijn Apple, Amazon en onze naam Opklopper. Wij hebben voor de naam 'Opklopper' gekozen omdat het geassocieerd wordt met 'mixen'. Het woord klinkt leuk en bureau Opklopper werkt met de hele marketingmix.
  • Uitgevonden namen: Google of Adidas zijn mooie voorbeelden, de woorden zijn verzonnen, klinken leuk en blijven hangen. De abstractheid ervan is handig: je kan met dit soort namen allerlei diensten en producten aanbieden. Om een goede uitgevonden naam te kiezen, raden we Panabee aan. Dit is een tool om een woordcombinatie in te voeren, de tool maakt automatisch combinaties én controleert of de domeinnaam nog beschikbaar is.
  • Lexicale namen: Denk hierbij aan namen met een klinkerrijm. Dunkin' Donuts is hier een mooi voorbeeld van.
  • Een afkorting: Bedrijven zoals IBM en RTL hebben ervoor gekozen een afkorting te gebruiken, waarschijnlijk omdat simpelweg de volledige naam te lang is.
  • Geografische naam: Dit zijn namen die een stad of land in hun naam verwerken, denk aan America Today, Bonne Amsterdam of Kentucky Fried Chicken.
  • Naam van Oprichter: Wanneer de eigenaar al een bepaalde bekendheid heeft, bijvoorbeeld een designer die al door zijn werk en succes een naam gemaakt heeft, raden we aan dit type bedrijfsnaam te gebruiken. Voorbeelden zijn Ford, Calvin Klein en Heineken. Wanneer de oprichter nog geen naam gemaakt heeft kan natuurlijk ook gekozen worden voor dit type naam. Maar dan moet er wel meer moeite gestoken worden in de marketing van het merk.

Tip: Is jouw domeinnaam nog vrij? Zoals www.simonalbers.com? Dan raden we je aan deze snel te registreren voordat iemand anders dit doet!

Storytelling.webp

II. Gebruik storytelling in je bedrijfsnaam

Als je kort onderzoek hebt gedaan naar andere bedrijven hun naam, valt één ding op: iedereen vertelt een verhaal. Je bedrijfsnaam is daarmee een hulpmiddel om je eigen verhaal te vertellen. En dat zonder dat het iets kost.

Wees duidelijk over welk verhaal je te vertellen hebt en ga op ontdekking wat de ‘waarom’ is achter jouw bedrijf. Wie is je doelgroep, wat beweegt hen en wat heb jij hen te bieden? Houd een brainstorm en laat iedereen meedenken over de drijfveren en kernwaarden van het bedrijf. Op deze manier kom je erachter waar je als bedrijf voor staat en welke naam daarbij hoort.

Na het houden van een brainstorm, is het tijd om de bedrijfsnaam generator erbij te pakken. Vul de kernwoorden die jullie hebben genoemd in en bekijk welke namen eruit rollen. Bekijk welke naam er echt voor je uitspringt en geef er zo nodig nog een creatieve draai aan.

III. 5 tips voor het bedenken van een unieke Shopify bedrijfsnaam

1. Focus op de merkidentiteit

Bij een goede bedrijfsnaam staat de merkidentiteit centraal. Je naam staat uiteindelijk voor je kernwaarden, missie, visie en de diensten of producten die je levert. Veel bedrijven laten met hun naam al zien waar ze voor staan en wat voor verandering ze teweeg willen brengen. Ben jij een wereldverbeteraar? Laat het in je naam zien! Op deze manier weten consumenten meteen waar je voor staat.

2. Zorg voor herkenbaarheid

Een goede naam is er een die je onthoudt. Dit betekent dat de naam pakkend, prikkelend en origineel moet zijn. Ook moet het een betekenis bevatten die voortkomt uit je missie. Als je het moeilijk vindt om een goede naam te bedenken die herkenbaar is, raden we aan om het persoonlijk te houden. Ga terug naar het begin en stel jezelf een aantal vragen:

  • Wat onderscheidt mijn Shopify bedrijf van andere bedrijven?
  • Komen mijn kernwaarden overeen met andere bedrijven?
  • Waarom heb ik mijn bedrijf opgericht? Wat waren mijn drijfveren?

Na het beantwoorden van deze vragen, komen hier weer een aantal kernwoorden uit die je bedrijf beschrijven. Tijd om weer naar de naam generator te gaan en te ontdekken welke naam eruit rolt.

3. Less is more

Bij het bedenken van een bedrijfsnaam willen we één ding voorop zetten: less is more. Houd de naam kort en bondig en vermijd ingewikkelde woorden. Een goede naam is beknopt en makkelijk uit te spreken. Zo kunnen consumenten je het makkelijkst terugvinden.

Vind je het lastig om je bedrijf terug te brengen naar één woord? Een tip hiervoor is om met een aantal woorden te beginnen, en deze om te vormen tot een enkel woord. De meest succesvolle bedrijven gingen je voor. Kijk maar eens goed naar de naam ‘Facebook’.

4. Controleer of je naam beschikbaar is

Heb je de perfecte naam gevonden? Juich dan niet te vroeg en controleer eerst of de naam nog beschikbaar is. Er zijn verschillende manieren om te checken of de website naam al bestaat. Via de website van Shopify check je eenvoudig of de domeinnaam nog beschikbaar is. Let er daarnaast ook op of de .com nog vrij is, zodat je ook wereldwijd aan de slag kunt.

5. Gebruik de Shopify naamgenerator

De Shopify naamgenerator maakt het heel eenvoudig om een unieke webshop naam te bedenken. Wanneer je enkele keywords invult, rollen er verschillende namen uit die geschikt zijn als bedrijfsnaam. De tool is gratis en volledig gericht op het bedenken van namen voor succesvolle webshops.

IV. Aan de slag met Shopify

Heb je een goede en unieke bedrijfsnaam in handen? Dan sta je aan het begin van je reis als Shopify ondernemer. Shopify bureau Opklopper is een betrokken bureau met passie voor het web. We zijn met meer dan 10 ontwikkelaars, designers, marketeers, tekstschrijvers en richten ons volledig op het ontwikkelen van succesvolle Shopify websites. Wil je volledig ontzorgd worden in de ontwikkeling van jouw nieuwe webshop? Neem contact met ons op, dan gaan we samen aan de slag!

Lukt het je nou nog steeds niet om een goede naam te vinden? Laat het ons weten! We hebben zelf onze eigen manieren ontwikkeld om een sterke én beschikbare naam te bedenken en wanneer je met ons je Shopify webshops maakt krijg je de naam er gratis bij. Hopelijk tot snel!


Category: Shopify
Share:

Lees meer over Shopify

Wacht niet langer

Klaar voor de zoete inval? Laten we van start gaan! Wij garanderen altijd een reactie binnen een etmaal.

Ps. Lukt het ons niet? Dan trakteren we op taart!

© 2022 Opklopper | Alle rechten voorbehouden
Bel nu WhatsApp