Wat Is Shopify & Hoe Werkt Het? [Handleiding 2025]

Categorie:Shopify
Wat Is Shopify & Hoe Werkt Het?
Auteur:Simon Albers
Datum:05.07.2024
Deel:

In deze blogpost vertellen wij alles wat jet moet weten van de basics van Shopify, hoe het werkt en hoe je zelfstandig aan de slag kan met de ontwikkeling van jouw nieuwe Shopify webshop.

Opklopper is Shopify expert: we designen, ontwikkelen, verbeteren en verzorgen de marketing van Shopify webshops. De reden dat wij deze blogpost schrijven is omdat ons team collectief 50+ jaar ervaring en 1.000+ webshops gebouwd heeft. In deze blogpost gaan we terug naar de basis en leggen we alles uit over wat Shopify is en hoe het werkt.

Waarom Shopify?

Je staat op het punt om een nieuwe Shopify webshop te beginnen en bent op zoek naar het beste handelsplatform dat jou gaat helpen zoveel mogelijk online te verkopen. Of je hebt al ruime ervaring in online verkopen en het bestaande platform voldoet niet (meer) aan de eisen. Het juiste platform om online te verkopen is cruciaal! Maar de keuze is reuze en welke software past bij jou, jouw bedrijf én jouw doelgroep?

Of je nou startende ondernemer bent of een groter, bestaand bedrijf: steeds meer ondernemers kiezen voor Shopify. Een systeem waarin de belangrijkste webshop functionaliteiten al aanwezig zijn en waarin je gemakkelijk functionaliteiten op maat kunt uitbreiden.

Kies je voor een compleet systeem, met veel gebruiksgemak en een goede prijs-kwaliteit verhouding, dan kies je voor Shopify.

In de blogpost ‘De voordelen van Shopify op een rij’ delen we de redenen waarom Shopify zo populair is.

Wat is Shopify?

Shopify is een volledig gehost, cloudgebaseerd e-commerceplatform en CMS dat geschikt is voor bedrijven van elke omvang.

Shopify biedt gebruikers een online oplossing, waarmee ze snel hun eigen website kunnen bouwen om producten te verkopen zonder dat je kennis van code nodig hebt. Het kan even duren als je als ondernemer zelf een webshop op maat wilt maken. Je moet progammeurs inhuren, tijd besteden aan het zelf ontwerpen van alle functionaliteiten en vervolgens moet dit ook nog gebouwd worden door kostbare ontwikkelaars. Dit kost veel tijd. Het unieke online verkoopplatform van Shopify biedt hiervoor een oplossing.

Er is geen vereiste voor software-installatie of een hostingservice; Shopify heeft alles wat essentieel is voor het succes van elke online winkel.

Hoe werkt Shopify?

Shopify werkt als een Software-as-a-Service (SaaS) tool en biedt een breed scala aan technologische producten die nodig zijn om jouw online winkel op te zetten, te ontwerpen, te runnen en te laten groeien. Hiervoor sluit je een maandelijks abonnement af met Shopify. Met andere woorden, je moet betalen om dit platform te gebruiken. Shopify biedt abonnementen variërend van € 21 voor basisdiensten tot € 289 voor geavanceerde diensten, met toegang tot het beheerderspaneel waar je een volledig functionele online winkel kunt bouwen, van front-end tot back-end.

Tip: Lees hier meer over in de blogpost ‘Wat kost Shopify? De Abonnement- & Transactiekosten van 2022 op een rij’.

Statistieken over Shopify in 2024

  • Meer dan 4.8 miljoen webshops draaien op Shopify
  • Het marktaandeel van Shopify is 16.36%
  • 79% van bezoekers aan Shopify webshops doen dit via een mobiel apparaat
  • Bijna 50.000 Shopify webshops gebruiken Shopify Plus
  • In totaal zetten Shopify webshops jaarlijks meer dan 444 miljard euro om
  • Er zijn meer dan 14.000 partners binnen het platform.

Shopify is daarmee inmiddels het meest toonaangevende e-commerce platform dat is ontworpen voor bedrijven van elke omvang.

Wat is Shopify Plus?

Wanneer je als grote onderneming je volledige online thuis wilt maken in Shopify dan biedt Shopify een abonnement op ondernemingsniveau van front-end tot back-end.

Zoals alle versies van Shopify, is Shopify Plus elegant, eenvoudig en gebruiksvriendelijk. Het is ontworpen voor groothandel en wereldwijd verkopende ondernemingen. Deze topversie zit dan ook vol met indrukwekkende functies, zoals onbeperkte verkoopcapaciteit, speciale tools zoals Shopify Flow voor automatisering en biedt haar leden een gegarandeerde klantenservice met prioriteit.

Shopify Plus-abonnementsleden krijgen toegang tot de Shopify Plus Acadamy en een besloten Facebook Community met events alleen voor Shopify Plus ondernemingen. Ook is er een Shopify Plus Partnerprogramma met toegang tot prijswinnende marketingbedrijven of bedrijven die kunnen helpen bij het maken van eigen add-ons of andere technische werkzaamheden.

Shopify Plus heeft een prijskaartje vanaf €2.500 per maand. Afhankelijk van de daadwerkelijke maandomzet en andere factoren, is dit hoger en kan dit per onderneming verschillen.

Lees in de blogpost ‘Shopify Plus: wat is het en waarom hebben grote merken het nodig’ meer over dit abonnement.

empty

Een snelle blik op Shopify Payments

Als ondernemer wil je eenvoudig betalingen van klanten over de hele wereld accepteren. Maar hoe bespaar je tijd bij het opzetten van een betalingsprovider binnen Shopify?

Het antwoord? Shopify Payments!

Met Shopify Payments, een volledig geïntegreerde oplossing, heb je 0% extra transactiekosten en elimineer je het gedoe van een externe betalingsprovider. Door Shopify Payments gratis te activeren, vermijd je extra kosten en bied je je klanten een soepelere winkelervaring.

Zo stel je Shopify Payments in via Shopify Admin:

  1. Ga naar Instellingen.
  2. Selecteer Betalingen.
  3. Klik op Activeer Shopify Payments.
  4. Vul je zakelijke, persoonlijke en productgegevens in, inclusief je bankgegevens (aanvullende informatie kan per regio verschillen).
  5. Klik op Opslaan en wacht op goedkeuring.

Wanneer bureau Opklopper dit voor je activeert, is het vaak direct geregeld.

Wil je meer weten of hulp bij de activatie? Neem contact op en wij staan voor je klaar!

Is Shopify de juiste tool voor jou?

De keuze voor de juiste software is persoonlijk en afhankelijk van jouw wensen als ondernemer. Als je online wilt verkopen, vraag je je af: biedt het systeem de functionaliteiten die je nodig hebt, tegen een acceptabele prijs? En misschien nog belangrijker: helpt het je om jouw potentiële klanten echt te bereiken en te overtuigen?

Shopify is een complete e-commerce-oplossing om een online bedrijf op te bouwen, te beheren en te laten groeien zonder zorgen over webhosting of onderhoud.

Ben je op zoek naar een gebruiksvriendelijk en betrouwbaar platform waarmee je eenvoudig via meerdere verkoopkanalen kunt verkopen en kunt integreren met andere marktplaatsen? Dan is Shopify dé keuze. Shopify biedt tal van voordelen: gebruiksgemak, een sterke prijs-kwaliteitverhouding, mobielvriendelijke templates, uitbreidingsmogelijkheden en uitstekende support.

Maar natuurlijk zijn er ook ook nadelen zoals beperkte SEO tools, het gebruik van Shopify apps en abonnementskosten.

In de blogpost ‘Een vergelijking van de beste e-commerce platforms’ delen we een uitgebreide vergelijking tussen de grootste en meest populaire e-commerce platforms.

Het is slim om eerst onderzoek te doen en het systeem uit te proberen voordat je je winkel lanceert. Met de 14-daagse proefversie van Shopify kun je het platform rustig ontdekken. Bovendien biedt Shopify nu een actie waarbij je de eerste 3 maanden slechts € 1 per maand betaalt. Bij bureau Opklopper waarderen we deze kans enorm, vooral voor ondernemers die nog niet bekend zijn met Shopify.

Wanneer je nog niet zeker weten of Shopify voor jou is, dan kun je altijd vrijblijvend contact opnemen met ons. Bureau Opklopper neemt je graag mee in een korte beginnershandleiding om daadwerkelijk van start te kunnen gaan met jouw online verkopen, met behulp van Shopify!

Beginnen met Shopify, een beginnershandleiding

Hieronder vind je de checklist waarmee je kunt beginnen om jouw eigen online winkel op te zetten. Ontdek hoe Shopify kan bijdragen aan het laten groeien van jouw online verkopen en jouw onderneming.

Stap 1: Kies een goede naam voor jouw webshop

In 2022 waren er bijna 4 miljoen Shopify webshops actief. Van kledingmerken tot telefoon hoesjes, alle ondernemers realiseren zich steeds meer dat Shopify de weg naar succes is. Maar wat lijkt een van de grootste obstakels te zijn bij het starten van een nieuwe onderneming? Het vinden van een unieke én creatieve naam!

In de blogpost ‘Een goede naam voor je Shopify webshop: Concrete Stappen en Tips’ helpen we jou om de perfecte naam uit te kiezen voor jouw Shopify webshop.

Stap 2: Vind de producten die je wilt verkopen

Het vinden van producten en de marktniche die het beste bij jou passen, is de eerste stap in het runnen van een succesvolle onderneming. De soorten producten die je verkoopt, hebben een grote invloed op het uiterlijk van jouw webshop. Onthoud dat in e-commerce, goede eerste indrukken conversies betekenen. In Shopify zijn er miljoenen producten of diensten die je in jouw winkel kunt verkopen. Shopify-gebruikers kunnen bijna alle fysieke producten, digitale producten of drop-shipped producten verkopen, waaronder:

  • Handgemaakte producten
  • Cosmetica
  • Thuis (home) artikelen
  • Buitenuitrusting
  • Kleding
  • Digitale producten
  • Online lessen
  • Evenementen
  • Cadeaubonnen
  • eBooks

Wel zijn er harde regels, waar het gaat om het legaal gebruik van Shopify. Je kunt niets illegaals verkopen en je mag niets verkopen dat verboden is door het e-Commerce platform, waaronder:

  • Alcohol
  • Tabak en e-sigaretten,
  • Vuurwerk
  • Drugs,
  • Valuta of tegoeden voor videogames
  • Vuurwapens en wapens

De lijst met uitgesloten producten wordt steeds geüpdatet en Opklopper volgt het nauw op de voet. Zo is het beleid met betrekking tot CBD-producten geüpdatet en staat Shopify nu de verkoop toe van CBD-producten die legaal zijn afgeleid van hennep.

Controleer altijd de meest recente informatie over beperkingen voordat je je Shopify-winkel bouwt. In onze blogpost ‘Welke producten mag je niet verkopen via Shopify?’ houden we je op de hoogte.

Stap 3: Meld je aan voor de GRATIS proefperiode van 14 dagen

Shopify biedt een fijne gratis proefperiode van 14 dagen. Hierdoor heb je voldoende tijd om aan het platform te wennen en een webshop vanaf nul op te bouwen. Shopify biedt op het moment ook een actie waarbij je slechts 1 euro per maand betaalt over de eerste 3 maanden.

Tip: Bureau Opklopper biedt standaard 10% korting aan op jouw Shopify abonnement, lees hier meer over onze Shopify diensten.

Voor deze actie is geen creditcardnummer nodig, maar alleen de basisinformatie, waaronder jouw e-mailadres en winkelnaam (die wordt gebruikt voor jouw standaard winkel-URL).

Voordat je naar het beheerders dashboard gaat, moet je bij Shopify een paar vragen over jezelf beantwoorden, die je snel kunt invullen voordat je “Ik ben klaar” kiest. Vergeet niet jouw e-mailadres te verifiëren dat door Shopify is verzonden om extra beveiliging aan uw bedrijf toe te voegen. Vervolgens heb je toegang tot de marktplaats van Shopify.

Voeg jouw product toe door simpelweg naar Producten -> Alle producten te gaan en zorg ervoor dat je zoveel mogelijk details invoert. Dit is waar klanten meer te weten komen over jouw product en beslissen of ze het willen kopen of niet. Vergeet niet jouw product weer te geven door productafbeeldingen te uploaden met visuele media die de speciale kenmerken ervan benadrukken.

Stap 4: Vind het juiste thema voor jouw webshop

In het thema gedeelte in Shopify kun je beslissen hoe jouw website eruit moet zien. Bekijk dit door naar Online Store -> Thema’s.

Op het moment van schrijven zijn er meer dan 160 gratis en betaalde thema’s in de Shopify Theme Store om uit te kiezen. Dit is een van de redenen voor de superioriteit van Shopify op de e-commercemarkt.

Als je net leert hoe je kunt beginnen met verkopen op Shopify, wil je misschien vasthouden aan de 8 GRATIS Shopify-thema’s die je helpen een professionele winkel te creëren. Ze zijn allemaal goed ontworpen, zeer responsive en mobielvriendelijk, zodat u eenvoudig een uitstekende eerste indruk kunt maken zonder veel moeite.

Op zoek naar meer ideeën? Dan kan een selectie van thema’s van andere marktplaatsen (bijv. Themeforest, Templatemonster, etc.) nuttig zijn.

Kies eenvoudig een thema uit Shopify’s selectie, klik op Thema toevoegen en kies vervolgens Aanpassen in Themabeheer om te beginnen met het bewerken van jouw webpagina.

Stap 5: Shopify verzendopties

Verzending is verreweg de meest complexe overweging als het gaat om het runnen van een e-commercebedrijf. De verzendkosten worden berekend op basis van productgewichten, verpakkingen, locaties, vervoerders, jouw verwachte winstmarge per bestelling en meer.

Stel jouw verzendregels in (inclusief het afdrukken van verzendlabels en de uitvoering van bestellingen) en laat de rest over aan Shopify.

Shopify Shipping maakt het afhandelingsproces zo eenvoudig mogelijk voor verkopers. Het werkt met toonaangevende vervoerders zoals UPS, DHL en PostNL, die pakketten voor je zullen afhandelen en verschillende bezorgopties bieden op het gebied van prijzen en uitvoeringsservices.

Door Shopify Shipping, kan jouw webshop toegang krijgen tot de beste tarieven die beschikbaar zijn op Shopify. Bovendien kun je het gedoe van onverwachte vertragingen vermijden door samen te werken met externe providers.

Je kan er ook voor kiezen je producten te leveren via dropshipping, in deze blogpost vertellen we alles wat je moet weten over Shopify en Dropshipping.

Stap 6: Schakel betalingen in uw winkel in

Via Shopify’s betalingsgateways kun je betalingen van klanten ontvangen via jouw website. Het is belangrijk om de juiste betalingsgateway te kiezen op basis van prijzen, commissies en functies.

Ga naar Instellingen -> Betalingen om betalingsopties in te stellen.

Shopify heeft momenteel 2 opties voor betalingsintegratie:

  • Shopify Payments
  • Externe betalingsproviders (bijvoorbeeld: Mollie, PayPal, Adyen, Riverty, Amazon Pay, enz.).

Het mooie van externe providers is dat er wereldwijd meer dan 100 zijn om uit te kiezen. Niet alle providers rekenen hetzelfde bedrag en er zijn verschillen in het percentage transactiekosten dat u moet betalen.

Shopify Payments daarentegen werkt als alternatief voor externe providers. Je hebt recht op alle belangrijke betaalmethoden die Shopify Payments gebruiken (zoals creditcard en iDeal), maar deze optie is alleen beschikbaar voor winkels die actief zijn in bepaalde ondersteunde landen.

Dus, welke betalingsgateway moet je kiezen?

Als je in de lijst met ondersteunde landen voor Shopify Payments staat (en ja, Nederland wordt ondersteund), dan is beide aan te raden. Het kost niets extra, maar verhoogt alleen de betrouwbaarheid en betrouwbaarheid van jouw webshop.

Wat als jouw land niet in de lijst staat? Shopify biedt nog steeds integratie met honderden andere betaalmethoden.

Verbinding met Shopify-verkoopkanalen

Nu je een online webshop klaar hebt staan om live te gaan, kun je je webshop verbinden met andere verkoopkanalen om dichter bij je klanten te komen.

Via de verkoopkanalen kun jouw Shopify omgeving verbinden met andere marktplaatsen, terwijl je nog steeds bestellingen, voorraad en rapporten kunt bijhouden via het Shopify Dashboard. Het promoten van jouw webshop op andere platforms, met name sociale-mediaplatforms, kan de verkoop stimuleren en jouw publiek vergroten.

Om dit te doen, moet je naar Verkoopkanalen gaan in Shopify Admin, op de “Toevoegen” klikken en een keuze maken uit de volledige lijst met beschikbare verkoopkanalen in de Shopify App Store. Je kunt selecteren welke individuele producten je beschikbaar wilt hebben op verschillende verkoopkanalen door naar de productpagina’s te scrollen Productbeschikbaarheid.

Enkele uitstekende Shopify verkoopkanalen om verbinding mee te kunnen maken:

  • Sociale media: dit omvat het tabblad Winkel op Facebook, Facebook Messenger, de producttag op Instagram en de knop ‘koopbare pinnen’ op Pinterest.
  • Marktplaatsen: verbind jouw webshop met grote marktplaatsen zoals Amazon en eBay, waar je jouw producten vanuit jouw Shopify-webshop kunt synchroniseren.
  • Koopknop: hiermee kun je jouw producten insluiten op een andere webpagina, waar een “koopknop” klanten naar de kassa van jouw webshop leidt.
  • Shopify POS: verkopers met fysieke winkels kunnen een kassasysteem gebruiken om hun producten gemakkelijk te verkopen en betalingen te accepteren op elk apparaat (dit is geweldig voor tijdelijke verkoop op markten, beurzen en pop-upwinkels). Lees in de blogpost Shopify POS: Wat is het & Hoe ga je aan de slag? alles wat je moet weten over dit moderne kassasysteem.
  • Chatbot: het is mogelijk om een chatfunctie aan te bieden en te koppelen met de Shopify inbox. Een chatbox kan automatisch producten en kortingscodes delen met bezoekers.

Ben je net zo enthousiast geworden over Shopify als bureau Opklopper dat al jaren is? We helpen je graag verder met de ontwikkeling van jouw Shopify webshop. Is je webshop al gelanceerd? Dan helpen we je graag met het beheer en de doorontwikkeling van je Shopify webshop.

Veelgestelde vragen

Wat kost Shopify?

We beantwoorden deze vraag in de blogpost ‘Wat kost Shopify? De Abonnement- & Transactiekosten van 2022 op een rij’.

Waar wordt Shopify voor gebruikt?

Bedrijven kunnen met Shopify een webshop ontwikkelen om producten en diensten aan consumenten over de hele wereld te verkopen.

Hoe kies ik een naam voor mijn Shopify webshop?

We geven in de blogpost ‘Een goede naam voor je Shopify webshop: Concrete Stappen en Tips’ uitleg, tips & tricks en handige tools om een goede naam te kiezen voor jouw e-commerce bedrijf.

Waarom kiezen bedrijven voor Shopify?

Shopify is betaalbaar, flexibel, makkelijk in gebruik en biedt alle functies aan om een succesvol ecommerce bedrijf op te zetten. Dit is waarom Shopify bureau Opklopper fan is van Shopify.

Is Shopify gratis?

Shopify biedt een proefperiode aan van 14 dagen. Binnen deze proefperiode kun je Shopify 14 dagen lang gratis uitproberen. Hier lees je alles over de kosten van Shopify.

Hoeveel webshops zijn er gebouwd met Shopify?

Tijdens de laatste aanpassing van deze blogpost waren er bijna 6 miljoen Shopify webshops gebouwd met Shopify.

Kun je ook dropshipping gebruiken in combinatie met Shopify ?

Ja dat kan! In deze blogpost delen we een handleiding om in 2022 dropshipping op het Shopify platform in te stellen.

Heb je een KVK-nummer nodig voor shopify?

Wanneer je in Nederland producten of diensten levert aan consumenten (B2C en B2B) moet je ingeschreven staan bij de KVK. Dit geldt dus ook voor verkopen vanuit een Shopify webshop. Je hebt geen KVK-nummer nodig om je in te schrijven en te starten, dit is pas nodig wanneer je daadwerkelijk gaat beginnen met het verkopen van jouw producten of diensten.

Meer Shopify