Shopify bureau Opklopper zet zich dagelijks in voor onze klanten om meer omzet te genereren met Shopify. In deze blogpost delen we 9 van onze favoriete manieren om ervoor te zorgen dat je meer klanten krijgt en je omzet groeit.
In een vorige blogpost deelden we alles over wat CTO (Conversion Rate Optimization / Conversiepercentage optimalisatie) is, heb je deze blogpost nog niet gelezen? Doe dat dan eerst, deze basis kennis helpt je en ook daar geven we 7 tips om je conversie & omzet te verhogen!
Disclaimer: er is geen enkele ‘growth hack’ dat ervoor zorgt dat je omzet binnen een dag verdubbelt binnen 24 uur een succesvolle e-commerce ondernemer maakt. Je webshop is een levend wezen dat je dagelijks aandacht en liefde moet geven. Alle verbeteringen die je doorvoert stapelen op en mede daardoor zie je de omzet geleidelijk stijgen.
In deze blogpost delen we 9 tips (inclusief voorbeelden) om de omzet van jouw Shopify webshop te verhogen.
Consumenten kopen producten om problemen in hun leven op te lossen of het leven simpelweg beter te maken. Daarom is het cruciaal om duidelijk en op een ‘simpele’ manier de voordelen van je producten te delen.
Je kan ervoor kiezen om de omschrijving dat je leverancier aanbiedt over te nemen. Maar doe dit niet! De productomschrijving is een mooie kans voor SEO zoekwoorden, maar daarnaast ook om de voordelen van jouw producten te verduidelijken waardoor klanten overtuigd worden van het aanbod en ontdekken dat dit een perfecte oplossing is voor hun probleem.
Wanneer je bijvoorbeeld een apparaat verkoopt op je webshop, willen consumenten weten wat de wattage is, welke adapter erbij komt, of het apparaat (veel) geluid maakt, hoe zwaar het is. Of een ander voorbeeld: wanneer het niet duidelijk is wat een verzorgingsproduct oplevert is het waardevol aan te geven welke problemen het oplost.
Dit hoe Edgar Cooper de voordelen van zijn product communiceert:
Nog een voorbeeld, hier worden de details van een een ruimte gedeeld, dat ook nog eens met passende icoontjes zodat het voor de lezer nog makkelijker is de informatie tot zich te nemen.
Valt je iets op? In beide gevallen wordt gewerkt met lijsten content met bulletpoints of icoontjes. Dit helpt de lezer snel en gemakkelijk alle voordelen op te nemen.
Wanneer je de voordelen van jouw producten of diensten duidelijk deelt verhoogt dit de conversie van jouw webshop. Dit verlaagt ook nog eens de kans dat klanten het product terugsturen omdat het niet aan de verwachtingen voldoet!
Raakt de voorraad van je producten wel eens op? Dat kan pijnlijk zijn. Het is je gelukt een bezoeker op je webshop te krijgen en ze zijn geïnteresseerd in een product. En wat is het dan jammer dat net op dat moment een product niet meer op voorraad is.
Maar je hoeft deze klant niet te verliezen. Implementeer zodra je dit leest een ‘notify me’ app. Deze functie wordt automatisch geactiveerd nadat een product niet meer op voorraad is en vraagt het e-mailadres van de bezoeker. Zodra jij de voorraad weer bijgewerkt hebt, ontvangen de bezoekers die eerder interesse hebben getoond automatisch een update dat aangeeft dat het product weer op voorraad is.
Dit een voorbeeld van Klaviyoh, maar je kan uiteraard je eigen huisstijl toepassen en teksten aanpassen:
Upsell en Cross-sell functies zijn effectieve methodes om de gemiddelde orderwaarde te verhogen. Deze apps verhogen niet per se conversie, maar verhogen wel de omzet per klant.
Vier punten om rekening mee te houden:
Want ons verder opvalt is, dat wanneer het bedrag van het voorgestelde product dat als upsell aangeboden wordt lager is (bijvoorbeeld 10 - 20% van de totale winkelwagen waarde), de kans veel hoger is dat dit toegevoegd wordt aan het winkelwagen dan wanneer de prijs van een product suggestie te hoog is.
Het sleutelwoord hier is ‘Trust’. Vertrouwen leidt tot conversie. Vertrouwen winnen is een uitdaging dat je met volle overtuiging aan moet gaan. Want hoe meer de bezoeker van jouw webshop het merk erachter vertrouwt, hoe groter de kans is dat er een bestelling geplaatst wordt.
Een aantal voorbeelden van Trust Badges zijn:
Het is je gelukt:
En dan? Ze voltooien het bestelproces niet om dat je checkout te lang, moeilijk of onduidelijk is. Dit gebeurd vaker dan je denkt en de data hiervan kun je vinden in je Shopify dashboard.
Dat doe je via dashboard > analytics. Als je naar beneden scrollt kijk je naar 'Conversion Rate'.
Wanneer je checkout proces te complex of te lang is, verlies je potentiële klanten. Dit is extra pijnlijk om mee te make op het punt staan om iets te kopen.
Het kan helpen een duidelijke indicatie te geven van hoeveel stappen er zijn in het checkout process, bij welke stap ze nu zijn en hoeveel stappen er nog over zijn.
Verder is het belangrijk om alleen relevante informatie te vragen om een bestelling te voltooien.
Binnen Shopify is het ook mogelijk om een ‘one-step checkout’ aan te bieden waarbij je vanuit een productpagina gelijk doorgaat naar de checkout. Zo kunnen bezoekers stappen overslaan en kunnen ze de bestelling sneller plaatsen. Voeg dus twee knoppen toe aan de productpagina van je webshop:
Een van de grootste klachten die consumenten hebben over het gebruik van een webshop, is het aanmaken van een account. Er zijn veel reden om er een hekel aan te hebben en het is mogelijk dat door deze verplichting de bezoeker niet meer terugkomt naar je webshop.
Consumenten associëren het aanmaken van een account met het ontvangen van ongewenste e-mails. Verder is het ook een extra stap, en het doel is juist (zie tip #5 - Verbeter het checkout process) om dit juist zo gemakkelijk mogelijk te maken.
Sommige webshops verplichten het om een account aan te maken om een bestelling te kunnen plaatsen. Dit is écht een no-go! Een account maken moet optioneel zijn en nooit verplicht. Het vormt een barrière voor jouw potentiële klanten en dus een reden voor bezoekers om de webshop te verlaten.
Voorbeeld: deze webshop toont dit scherm, nadat je in het winkelwagentje klikt op 'afrekenen':
Dit is hoe je het deactiveert:
1. Ga in je Shopify Dashboard naar instellingen (settings)
2. Ga naar Checkout & Users (Checkout & Gebruikers)
3. Zet dit vinkje uit en sla het op
In tip 1 gaven we het belang al aan van sterke sales teksten op de productpagina’s. Maar het is niet alleen belangrijk om op de productpagina's sterke teksten te hebben.
Webshops die bloggen worden gezien als een autoriteit binnen de categorie waarin ze verkopen. Autoriteit versterkt je geloofwaardigheid en daarmee het vertrouwen in jouw merk. je weet immers zoveel over het onderwerp, het advies wat jij geeft klopt.
Hoe meer vertrouwen bezoekers in jouw merk hebben, hoe groter de kans is dat ze bij je kopen.
Bonustip: voeg de producten die je aanbiedt toe in je blogposts, wanneer verkeer op je blogpost land via Google en relevante producten zien vergroot dit de kans tot een verkoop
Een ander voordeel van het schrijven van blogposts is dat het helpt met SEO: zorg er daarom voor dat je pagina’s geschreven zijn voor zoekmachines.
Remarketing is een vorm van betaald adverteren waarbij je een advertentie laat zien aan bezoekers van je website.
Stel je voor: een bezoeker heeft een product bekeken, toegevoegd aan het winkelmandje maar vertrekt om wat voor reden dan ook. Dat is natuurlijk zonde, je was zo dichtbij om de klant te converteren, maar het is net niet gelukt. Mogelijk was de bezoeker afgeleid of moest er nog even nagedacht worden.
Het is mogelijk een advertentie te vertonen op bijvoorbeeld social media platforms of als Google Display Ads om ervoor te zorgen dat je niet vergeten wordt en de bezoeker terugkomt.
Het is zelfs mogelijk om mensen een korting aan te bieden wanneer ze via de advertentie terugkomen op je webshop om de order af te ronden. De order staat ook nog eens nog in het winkelmandje, makkelijker kunnen we het niet maken!
Wat ook fijn is, is dat je pas betaald wanneer een bezoeker klikt op de advertentie én zijn remarketing ads relatief goedkoop.
**Opmerking: we helpen je graag bij het instellen van (re)marketing oplossingen voor jouw Shopify webshop.
De leveringskosten zijn de grootste reden voor bezoekers om de winkelwagen te verlaten. Ze zien immers een product voor een bepaalde prijs en bij de volgende stap in het bestelproces krijgen ze een onaangename verrassing: de prijs is opeens veel hoger dan ze hadden verwacht.
Kun je geen gratis verzending aanbieden? Geeft dit dan tijdig aan.
Wat hier ook een kans biedt is het volgende: geef aan dat verzending gratis is, maar pas vanaf een bepaalde bestelwaarde. Het motiveert mensen meer te kopen om een ‘korting’ te krijgen op hun bestelling.
FOMO (Fear Of Missing Out) wordt overal om je heen toegepast, vaker dan je doorhebt en het werkt. Zelfs wanneer je scrollt door je Facebook of Instagram feed zit hier FOMO in verwerkt, je blijft immers door scrollen omdat je bang bent iets te missen.
Door deze tactiek toe te passen leg je een lichte druk op de mogelijke koper wat ervoor zorgt dat mensen eerder overgaan op een aankoop. Dit is hoe het werkt:
Dit is wat wij recentelijk ingesteld hebben voor Niceey:
Het is mogelijk om de conversie van jouw Shopify webshop te verhogen door een van onze 9 conversie tips toe te passen. Deze tips hebben we gedeeld:
Hulp nodig bij het implementeren van deze tips? Neem dan contact met ons op!
Klaar voor de zoete inval? Laten we van start gaan! Wij garanderen altijd een reactie binnen een etmaal.
Ps. Lukt het ons niet? Dan trakteren we op taart!