Bureau Opklopper vertelt in deze blogpost alles wat je moet weten over de nieuwe one-page checkout van Shopify! Is dit de toekomst van online shoppen? Wij duiken in de wereld van Shopify’s laatste update en onthullen hoe het zowel klanten als handelaren kan beïnvloeden. Leer over de potentiële voordelen zoals verbeterde gebruikerservaring en snellere betalingsprocessen, en overweeg de mogelijke nadelen. Of je nu een Shopify veteraan bent of nieuw in de e-commerce wereld, deze blog geeft je inzicht in hoe de enkele pagina checkout jouw webshop kan transformeren. Lees nu en blijf voorop in de digitale handelsrace!
Het simpele antwoord is dat de nieuwe checkout precies is wat het zegt te zijn - een checkout-ervaring die is gecondenseerd tot één pagina, in plaats van een waarbij de gebruiker door een reeks stadia gaat via een ‘Doorgaan’ of ‘Verzenden’ knop.
Dit betekent in wezen dat belangrijke klantinformatie zoals persoonlijke, verzend- en factuurgegevens snel op één plaats moeten worden vastgelegd, in plaats van te worden opgevraagd in een meer ontspannen multi-page formulier.
Wat is er anders tussen de one-page checkout van Shopify en de huidige multi-page checkout?
De vorige versie van de checkout was verdeeld in 3 fasen waarin verschillende soorten gegevens werden verzameld:
- Persoonlijke informatie: Naam, Telefoon & E-mailadres
- Verzendinformatie: Verzendadres
- Betalingsinformatie: Betaalmethode en Factuuradres
Deze componenten worden nu gecombineerd in één enkele fase zonder onderbreking daartussen. Daarnaast, hoewel de definitieve details nog niet zijn vrijgegeven, wordt aangenomen dat de nieuwe functies in de nieuwe versie van de checkout onder meer zullen bevatten:
- Integratie van Shop Pay: Shopify’s oplossing voor betalen met één klik
- Een specifiek voor mobiele apparaten ontworpen enkele pagina checkout
- Checkout-editor waarmee handelaren de elementen die ze willen weergeven in de checkout kunnen slepen en neerzetten zonder code te hoeven bewerken
- Adres-autocomplete: suggesties wanneer de klant begint te typen (alleen bepaalde landen)
- Grotere mogelijkheid om visuele wijzigingen aan de checkout aan te brengen
- Meer keuze uit betalingsproviders: Shopify Payments, Shop Pay, Apple Pay, Google Pay, PayPal als minimum
- Koop nu, betaal later aanbieders: Klarna en Shopify Afleveringen
- Fooi geven mogelijk maken: laat klanten je fooi geven bij hun aankoop
- Opties voor afhalen in de winkel
Waarom heeft Shopify de one-page checkout geïntroduceerd?
De opgegeven reden voor de introductie van het enkele paginaformaat is om klanten een betere ervaring te bieden en het aantal afgebroken winkelwagentjes voor handelaren te verminderen. Hoewel we niet twijfelen aan de oprechtheid van deze intentie, vermoeden we dat er voor Shopify een extra voordeel is.
Een van Shopify’s strategische doelen is het verhogen van het gebruik van Shop Pay. Door de acceptatie van de enkele pagina checkout te stimuleren, zal de betaalmethode een groter bereik krijgen, hopelijk resulterend in een kritische massa die op zijn beurt de adoptie buiten het Shopify-ecosysteem zal verhogen. Voor hen kan dit een win-winsituatie zijn: blijere klanten en handelaren, plus grotere inkomsten uit een van hun belangrijkste nevenproducten.
Mogelijke Voordelen van de one-page checkout van Shopify
Tot zover alles goed. Wie kan er nu bezwaar maken tegen verbeteringen voor de ervaring van handelaar en klant? Maar laten we dat eens nader bekijken. Wat zijn de hypotheses die ten grondslag liggen aan de bewering dat de enkele pagina checkout zal leveren wat Shopify beweert?
- Ze hebben het getest: Dit is een beetje een circulair argument, maar een standpunt is dat Shopify deze functie niet zou uitbrengen als ze het niet grondig hadden getest en zeker wisten dat het een verbetering in de belangrijkste metrics zou opleveren. Dit kan heel goed waar zijn, maar het kan ook gewoon een auteurlijke drogreden zijn. Het is heel goed mogelijk (maar onwaarschijnlijk) dat, eenmaal in het wild, de uitvoering tegenvalt en niet levert wat beloofd wordt. We moeten vertrouwen op meer concrete redenen om te geloven in een positieve impact.
- Afname van Laadtijd: Momenteel moeten gebruikers in een Shopify checkout drie pagina’s laden OF de handelaar gebruikt een gehackte enkele pagina checkout met tools van derden. In beide gevallen is de laad- en checkout-snelheid veel lager dan bij Shopify’s native enkele pagina-oplossing. Hogere laadtijden kunnen leiden tot het afhaken van gebruikers, dus een snellere laadtijd zou meer conversies moeten opleveren.
- Verminderde Wrijving: Als een klant niet heen en weer hoeft te klikken tussen pagina’s en de velden sneller kan invullen, is het waarschijnlijk dat dit een betere gebruikerservaring oplevert, wat leidt tot meer succesvolle afrekeningen. Hoe minder wrijvingspunten er zijn, hoe kleiner de kans op afhaken.
- Snelle Betaling: De opname van oplossingen met één klik, zoals Shop Pay, op de eerste pagina maakt het waarschijnlijker dat de klant de weg van de minste weerstand neemt en op de knop klikt. Dit elimineert meerdere potentiële afhaakpunten, wat zou moeten resulteren in meer klanten die bestellingen plaatsen.
Mogelijke Nadelen van de one-page checkout van Shopify
Hoewel het concept van een enkele pagina checkout positief lijkt, is het geen gegarandeerd succes. Er zijn een paar factoren die kunnen betekenen dat het resultaat niet zo optimaal is als geadverteerd. Deze omvatten:
- Langere Pagina en Meer Scrollen: Door alle elementen van een checkout op één pagina te plaatsen, maak je deze onvermijdelijk langer (vooral op mobiel). Dit kan ontmoedigend zijn voor sommige klanten die gewend zijn aan het meerstaps checkout-formaat en wat wrijving veroorzaken wanneer gebruikers omhoog en omlaag moeten scrollen om het formulier in te vullen (vooral als er fouten worden getriggerd).
- Verminderde Analysemogelijkheden: De meeste basisanalyse-software (zoals Google Analytics) biedt je stap-voor-stap tracking. In een meerstaps scenario weet je op welk stadium je gebruikers afhaken, waardoor je zicht hebt op waar je wrijvingspunten zijn, zodat je ze kunt oplossen en de voortgang / voltooiing kunt verbeteren. Wanneer dit verandert in een enkele pagina, wordt je inzicht verminderd; je hebt maar één URL om te zien waar je de klant bent kwijtgeraakt, wat niet erg behulpzaam is.
- Geen E-mail Capture: In een meerstapsproces heb je de mogelijkheid om het e-mailadres van een gebruiker in stap één vast te leggen en, als ze later afhaken, heb je de mogelijkheid om ze terug te lokken tot aankoop. In een enkele stap checkout verlies je die mogelijkheid.
- Minder Upsell-Mogelijkheden: In een proces van drie pagina’s heb je veel meer digitale ruimte om de klant upsell- en cross-sell-mogelijkheden te bieden. Met minder aankoop stappen heb je minder kansen om je orderwaarde op deze manier te verhogen.
Samenvattend
Al met al lijkt de Shopify Enkele Pagina checkout waarschijnlijk een positieve impact te hebben op gebruikerservaring en conversie, maar het is niet zo simpel. Er zijn factoren die de conversie of gemiddelde orderwaarde negatief kunnen beïnvloeden. Zoals elke ware experimenteer- of UX-professional je zal vertellen, de enige manier om zeker te zijn, is testen en de resultaten volgen.
Hulp nodig met het instellen van de one-page checkout van Shopify? Neem dan contact met ons op.