Om je wegwijs te maken in de wereld van online verkopen, vind je in deze gids een vergelijking van de beste e-commerce platforms van dit moment. Of je net wilt gaan starten of de fysieke verkoop naar online wilt uitbreiden; in deze gids geven we je alle handvatten om voorbereid aan de slag te gaan.
Bureau Opklopper is e-commerce specialist en heeft passie voor design & ontwikkeling van webshops. Heb je specifieke vragen of de ontwikkeling van een webshop? Neem dan contact met ons op.
Er leiden meer wegen naar Rome en ieder platform komt dan ook met voor- en nadelen. BigCommerce en Shopify zijn volledig gericht op e-commerce en zijn ontwikkeld als one-stop-shop. Squarespace en Wix zijn visueel aantrekkelijke websitebouwers met mogelijkheid tot online winkel. Zelfs voor degene zonder kennis van websites, zijn het zeer gebruiksvriendelijke tools en zet je snel en eenvoudig je eigen webshop neer.
Het belangrijkste is dat je een platform kiest dat bij je past. In deze gids bespreken we de belangrijkste factoren waar je rekening mee moet houden bij het maken van de juiste beslissing.
Shopify is wereldwijd het meest gekozen platform voor het opzetten van een webshop. Het platform is gebruiksvriendelijk en in staat om zowel kleine als grote voorraden te beheren. Bureau Opklopper is Shopify expert en écht fan van dit platform.
Een abonnement begint bij de Shopify Starter. Hiermee kun je voor €5,- per maand (na een gratis proefperiode van 14 dagen) ‘Koop nu’ links toevoegen aan e-mails, blogposts en social media accounts. Dit is een laagdrempelige manier om te beginnen met verkopen, terwijl Shopify de backend voor je afhandelt. Voor het runnen van een volledige online winkel, betaal je €29,- per maand, en beschik je over alle middelen die je nodig hebt voor een succesvolle webshop. Je beheert zowel de voorraad, verzending, marketing en betalingen in één dashboard.
De kracht van Shopify zit in de eenvoud. Iedereen die het platform gebruikt, spreekt over een extreem gebruiksgemak, ook voor degene die over geen technische kennis beschikken. Gebruikers zonder kennis, slagen erin een webshop binnen een weekend live te krijgen, en andere spreken over het meest behulpzame en toegankelijke platform ooit.
Goede ondersteuning is een van de speerpunten van Shopify. Het platform maakt je bewust van de dingen die je als online verkoper niet moet vergeten. Zo ontvang je meldingen over het controleren van belastingen of een waarschuwing over je voorraadbeheer. Doordat het platform automatisch blinde vlekken voor je detecteert, ben je altijd op tijd op de hoogte van eventuele problemen.
Dit zijn slechts enkele voorbeelden van de vele kwaliteiten van Shopify, maar het toont aan dat het platform geschikt is voor beginnende tot meer volwassen bedrijven die de e-commerce markt willen betreden.
In vergelijking met BigCommerce biedt Shopify niet zo veel functies aan als het gaat om het beheren van een complexe inventaris. Toch zul je dit als nieuwe gebruiker niet merken. En de uitgebreide selectie van plug-ins bieden genoeg handvatten om toch te kunnen groeien.
Via Shopify is het mogelijk om rechtstreeks te verkopen op Walmart, eBay, Pinterest, Facebook en andere kanalen. Daarnaast kun je de social media kanalen koppelen en is het mogelijk om klanten rechtstreeks op Instagram en TikTok te laten winkelen. Het is niet alleen eenvoudig om advertenties op het platform te plaatsen, maar kijkers zijn ook slechts één swipe verwijderd van het winkelmandje.
Platforms als Wix en Squarespace zijn gemakkelijk in gebruik. Toch zul je snel tegen beperkingen aanlopen en is het niet eenvoudig om te groeien. Wie maar één voorraadlocatie heeft of maar een paar dozijn producten, redt zich met dit soort lichtere websitebouwers. Wanneer je veel producten vervoert, transacties via meerdere valuta’s uitvoert of wilt opschalen, dan is Shopify de betere keuze. Het bied je meer opties om productvarianten aan te passen, meer verzend- en tracking tools en maakt het eenvoudiger om producten te verkopen.
Tot slot zijn er veel snelkoppelingen te gebruiken in Shopify, die ervoor zorgen dat je minder moeite hoeft te doen om de winkel up-to-date te houden en fouten tot een minimum worden beperkt. Op deze manier bespaart het platform je veel tijd tijdens het bijwerken van je voorraad en ontwikkel je binnen een handomdraai handige workflows.
Wanneer je op zoek bent naar een eenvoudig, maar goed webdesign, dan kom je met Shopify prima uit de voeten. Wil je een meer uniek thema, dan kun je kiezen voor een premium thema van Shopify of voor het platform Wix.
Plug-ins hebben voor- en nadelen. Toch is Shopify erg afhankelijk ervan, en kan het je webshop complexer maken. Neem het daarom mee in je overweging en bekijk ook wat andere platforms je te bieden hebben. Uiteindelijk moet het platform voor jou werkbaar zijn, met een eenvoudig, maar goed systeem.
Shopify biedt voor midden- tot kleine bedrijven het abonnement Shopify Basic en voor enterprise bedrijven Shopify Plus. De prijzen van Shopify zijn:
De prijzen zijn per maand, maar wanneer je je voor een jaar aanmeldt, ontvang je 10% korting en voor twee jaar 20% korting.
Het basisabonnement biedt alles aan wat je nodig hebt om te starten met online verkopen. Je kunt hiermee twee accounts voor het personeel aanmaken en maximaal vier voorraadlocaties. Verder heb je beschikking tot gratis functies, zoals afdrukbare verzendlabels, cadeaubonnen, kortingscodes en herinneringen voor een verlaten winkelwagentje. Andere platforms vragen hier extra kosten voor of vereisen integraties met andere tools.
Als Shopify gebruiker ontvang je concurrerende verzendkosten van DHL Express, UPS en USPS. De standaard verzendtarieven van Shopify worden tot 77% verhandeld en voor premium abonnementen is dit zelfs tot 88%.
Het middelste Shopify abonnement biedt meer accounts voor het personeel, voorraadlocaties en standaard rapportage functies. Ook krijg je een betere vergoeding voor creditcardtransacties. Met Advanced gaan de rapportage functies nog verder de diepte in, zijn er berekende verzendkosten van derden en ontvang je een beter tarief voor creditcardtransacties.
Wanneer je gebruik maakt van Shopify Payments, worden er geen extra transactiekosten gerekend dan wat de creditcardverwerking in rekening brengt. Om deze reden adverteren ze met 0% transactiekosten. Houd er wel rekening mee, dat je met andere betaalmethodes wel transactiekosten gaat betalen.
Tot slot moet je betalen voor waardevolle plug-ins. Bijna iedere Shopify gebruiker maakt gebruik van meerdere plug-ins, en dit brengt extra kosten met zich mee.
In de blogpost 'Wat kost Shopify? De Abonnement- & Transactiekosten van 2022 op een rij' zetten we alle kosten van Shopify op een rij.
Shopify is een platform waarmee je je bedrijf echt kan laten groeien. Het is geschikt voor kleine bedrijven die klein willen blijven, maar ook voor grote bedrijven die willen groeien. Iedereen kan met Shopify een succesvolle webshop runnen. Het is niet voor niets dat steeds meer ondernemers kiezen voor Shopify en wij raden dit platform dan ook absoluut aan. Onze Shopify experts weten als geen ander welke kansen er liggen wanneer je aan de slag gaat met Shopify. Met jarenlange ervaring in het ontwikkelen van Shopify webshops weten ze voor iedere situatie de beste oplossing te vinden.
Wix is de beste keuze voor bedrijven met een kleine inventaris. Het staat in theorie een onbeperkt aantal producten toe, maar in de praktijk slagen alleen gebruikers met minder dan 100 producten erin om een succesvolle webshop met Wix te runnen.
Het platform biedt meer dan 120 gratis templates aan en voegt continu nieuwe designs toe. Op Wix vind je meer e-commerce templates dan op de andere platforms en ze slagen er steeds weer in om unieke ontwerpen te creëren.
Gebruikers noemen Wix op het gebied van design een fantastisch platform en vinden het de perfecte oplossing voor kleine bedrijven die geen complexe of uitgebreide inventaris bezitten. Een website bouwen met Wix is eenvoudig en er zitten weinig kosten aan verbonden.
Squarespace komt dicht in de buurt van Wix als het gaat om webdesign. Toch biedt Wix écht totale vrijheid. Zo kun je met de tekst spelen en video’s toevoegen binnen een klik. Shopify en BigCommerce worden met de jaren beter, maar bieden niet zo’n hoog niveau van design aan als Wix.
Wix maakt het makkelijk om elementen te verplaatsen. Ook pas je een kleine inventaris eenvoudig aan. Je kunt daarnaast bestellingen volgen, verzendlabels afdrukken of een van de verzendservices van Wix gebruiken om leveringen af te handelen. Dit maakt het een goed platform voor bedrijven met minder dan 100 producten.
De mogelijkheid om te verkopen via social media zit bij ieder Wix abonnement inbegrepen. Je hoeft hier niet extra voor te betalen, en dit is dan ook een mooi pluspunt voor je e-commerce strategie.
Een ander belangrijk voordeel van Wix is de beveiliging. Er zit een speciaal beveiligingsteam achter dat 24/7 toezicht houdt op cyberdreigingen en deze zo nodig voorkomt. Wix voldoet aan de hoogste beveiligingsnormen en certificeringen in de branche, waaronder:
Ook als het gaat om de bescherming van financiële gegevens van klanten, voldoet Wix aan de Card Industry Data Security Standards (PCI DSS). Verkopers en kopers worden hiermee beschermd met beveiligde afreken- en betaalmethodes. Daarnaast kunnen verkopers kiezen uit meer dan 50 veilige betalingsproviders.
Wix heeft een uptime van 99,98%, ofwel klanten kunnen je website altijd bereiken. Daarnaast worden je gegevens veilig opgeslagen in 20 datacenters en back-upservers.
Bovenstaande nadelen zullen voor kleine webshops geen grote problemen veroorzaken. Dus wanneer je geen grote groeiambitie hebt en een mooi design belangrijk vindt, dan is Wix een uitstekende keuze.
Heb je al een WIX website en wil je migreren naar Shopify? In de blogpost 'Zo Migreer je van Wix naar Shopify - Oktober 2022' lees je er alles over.
Wix biedt aparte e-commerce abonnementen aan op de website. Wat betreft de design mogelijkheden, zijn deze gelijk aan de andere abonnementen. Voor webshops gelden de volgende prijzen:
Business Basic is een van de meest betaalbare abonnementen die je op e-commerce platforms tegenkomt. Geautomatiseerde belastingberekeningen zijn niet inbegrepen, maar het bevat wel herinneringen voor verlaten winkelwagentjes, wat op andere platforms een premium functie is.
Business Unlimited maakt het ook mogelijk om te verkopen op marktplaatsen zoals eBay, verzendlabels af te drukken en biedt verschillende tools om de verzending te beheren. Ook krijg je een geautomatiseerde btw-berekening voor maximaal 100 transacties per maand.
De €10,- die je extra per maand betaalt voor Unlimited is door de belastingberekeningen zeker de moeite waard. Met Business VIP krijg je ook nog eens gratis belastingberekeningen voor de eerste 500 transacties per maand en de mogelijkheid om een onbeperkt aantal producten te dropshippen.
Op Wix beschik je over een beperkte opslagruimte. Het basisabonnement begint bij 20 GB, terwijl andere platforms onbeperkte opslagruimte aanbieden. Zeker wanneer je veel met foto’s en video’s werkt, kan dit voor problemen zorgen.
Wat betreft webdesign is Wix zeker de beste keuze. Gebruikers van het platform zijn hier erg enthousiast over en het wordt met de tijd steeds beter. Als het op e-commerce aankomt, maakt Wix het je uitzonderlijk makkelijk met de plug-and-play opties en heb je een website die gewoon goed werkt. Het platform biedt van alles: ontwerptools, integraties, templates en is veilig en betrouwbaar. Heb je een kleine selectie van producten? Dan is Wix de beste keuze en kan je binnen een uur aan de slag!
BigCommerce is een populair e-commerce platform dat ieder jaar beter wordt. Het platform biedt veel functies aan en is eenvoudig in gebruik. Voor bedrijven met een groot voorraad aan producten, is BigCommerce de beste keuze. Het heeft een goed voorraadbeheer, ongeacht het aantal SKU’s, varianten, magazijnen en kanalen. Waar andere platforms moeite hebben met schaalbaarheid, is dit van BigCommerce het sterkste punt.
Op Shopify kun je maar een paar keuzemenu’s aanbieden (klein, medium of groot), terwijl je via BigCommerce veel meer opties voor je producten kunt aanmaken. Ook zijn de gebruikers van BigCommerce blij met de hoeveelheid ingebouwde functionaliteiten. Denk hierbij aan kortingscodes, volumeprijzen en bulkprijzen. Daarnaast is het mogelijk specifieke accounts te maken voor verschillende doelgroepen. Op die manier kun je een doelgroep speciale toegang geven tot een bepaalde catalogus en ze unieke prijzen aanbieden.
BigCommerce beschikt over zowel klantbeoordelingen en recensies, als meer dan 70 soorten ingebouwde kortingen. Op andere platforms, zoals Shopify, moet je meerdere apps van derden installeren om klantrecensies te ondersteunen of een vergelijkbare diversiteit aan promoties uit te voeren.
Hoeveel productvarianten je ook hebt, via BigCommerce kun je het op de beste manier aanbieden aan je klanten. Als je dit op lichtere platforms wilt doen, zul je sterk afhankelijk zijn van plug-ins en tijdelijke oplossingen. BigCommerce heeft hier geen last van en is perfect ingesteld op het beheren van grote en complexe voorraden.
BigCommerce beschikt over een uitgebreide lijst van functies, maar toch zijn er nog steeds bepaalde onderdelen die je alleen bereikt via plug-ins, zoals bijvoorbeeld het afdrukken van verzendlabels. Dit is bij Shopify ingebouwd, terwijl je voor BigCommerce de tool ShipStation moet toevoegen om bestellingen de deur uit te krijgen.
Het platform stelt je echt in staat om je webshop te laten groeien, maar het behoudt hoe dan ook het gemodelleerde webshop gevoel. Klanten zullen direct zien dat ze zich in een typische webshop omgeving bevinden. Wie dit niet wilt, moet de hulp inschakelen van een professionele webontwikkelaar.
BigCommerce biedt drie verschillende abonnementen om uit te kiezen:
Wanneer je kiest om per jaar te betalen, ontvang je 10% korting op het Plus en Pro abonnement. Daarnaast is er een gratis proefperiode van 15 dagen.
Voor ieder abonnement biedt BigCommerce 24/7 klantenondersteuning aan. Dit omvat telefonische, chat- en ticket ondersteuning. Gebruikers zijn zeer positief te spreken over de klantenservice en zeggen binnen enkele minuten antwoord op hun vragen te krijgen.
Het standaardplan biedt de mogelijkheid tot 55 betalingsmethodes. BigCommerce brengt geen extra kosten in rekening, zolang de omzet onder de €50.000 per jaar blijft. Hierna moet je upgraden naar een Plus-abonnement en een vast bedrag van €50,- per maand betalen. Op dit vlak verschillen Shopify en BigCommerce duidelijk met elkaar. Via Shopify moet je gebruik maken van Shopify Payments om transactiekosten te vermijden, terwijl BigCommerce kleine bedrijven gratis laat verkopen.
Ook de creditcard tarieven liggen bij BigCommerce lager. Op schaal kan dit voor een groot verschil zorgen. BigCommerce ondersteunt daarnaast 100 verschillende valuta’s. Shopify kan er ook tientallen aan, maar je blijft hierbij afhankelijk van plug-ins.
In ieder abonnement zitten goede rapportagetools. Dit in tegenstelling tot Shopify, waar je voor geavanceerde rapportagetools meer gaat betalen.
Tot slot is het met het Pro-abonnement mogelijk om klanten te laten filteren. Dit is van groot belang wanneer je over een uitgebreide voorraad beschikt.
Via BigCommerce breng je je producten onder de aandacht van online shoppers. Er is bijna niets dat het platform niet op het gebied van e-commerce kan. Via het platform is het mogelijk om je producten precies zo weer te geven als je wilt en kun je klanten uitgebreide opties aanbieden. BigCommerce is de beste keuze voor bedrijven die over een complex voorraad beschikken en hier grote groeiambities in hebben.
Squarespace is het beste platform voor wie een webshop wilt met een mooier webdesign dan de typische commerciële e-commerce platforms. Je kunt veel meer een merk neerzetten en een unieke ervaring bieden. Dit is van cruciaal belang voor bedrijven in nichemarkten.
Squarespace is eenvoudig in gebruik en maakt het mogelijk een uniek webdesign neer te zetten. Daarnaast kun je producten taggen op Instagram, Twitter, Facebook en Pinterest, zodat mensen uit verschillende doelgroepen naar je winkel komen. Het merk dat je op social media uitstraalt, vertaal je gemakkelijk door naar je website. Op deze manier versterk je met Squarespace je volledige branding.
Squarespace was voorheen de beste als het ging over visueel sterke intuïtieve webpagina’s bouwen. Ondertussen kopiëren veel concurrenten de specialiteiten van Squarespace en is het platform daarin niet meer uniek.
De reden dat Squarespace nog steeds tot een van de betere platforms behoort, is omdat ze hun designs blijven verbeteren en hun online winkelaanbod dusdanig hebben uitgebreid, dat ze een serieus alternatief kunnen zijn voor Shopify. Waar Shopify technische kennis vereist voor bepaalde webdesigns, is dit op Squarespace zelfs voor beginners mogelijk.
Squarespace blinkt absoluut uit in het neerzetten van je merk middels webdesign. Via BigCommerce heb je keuze uit vijf sjablonen, bij Shopify uit negen en op Squarespace uit maar liefst 34. Daarnaast biedt Squarespace veel meer flexibiliteit om vanuit een template elementen aan te passen.
Een groot voordeel ten opzichte van Wix, is dat je bij Squarespace je content en winkel kunt behouden terwijl je van sjabloon wisselt. Dit biedt een uitkomst wanneer je op zoek bent naar een nieuwe uitstraling of een andere richting inslaat. Wix is een sterk platform, maar schiet op dit gebied helaas tekort.
Met Squarespace maak je het zo eenvoudig of ingewikkeld als je zelf wilt. Er zijn veel mogelijkheden ingebouwd en het is een kwestie van op de knop klikken en direct aan de slag gaan. Je hebt geen gedoe met het installeren van plug-ins of het updaten ervan.
Het handmatig onderhouden van je website kom je vaak tegen met WordPress, dat je van de grond af moet opbouwen. Squarespace is zo goed als klaar voor gebruik, zeker wanneer je kiest voor een van de ingebouwde templates. Wanneer je aan de slag gaat met ingebouwde thema’s, hoef je geen plug-ins te installeren en is je website automatisch beveiligd.
Gebruikers van Squarespace zijn goed te spreken over de ontwerp interface en hoe de webshop er uiteindelijk uitziet. Toch benadrukken ze dat je niet de volledige vrijheid in het webdesign hebt.
Via Wix is het mogelijk om volledig naar wens de elementen op de pagina te verplaatsen. Dit lukt niet met Squarespace, omdat de lay-out veel meer vast staat. Het blijft een gebruiksvriendelijke interface, maar is redelijk beperkt.
De keuze tussen Wix of Squarespace hangt af van je eigen wensen. Wix geeft je meer vrijheid om elementen op een pagina te verplaatsen, maar laat het niet toe om simpelweg van sjabloon te wisselen zonder de content kwijt te raken. Met Squarespace heb je minder ontwerpvrijheid, maar kun je wel op ieder moment wisselen van template.
Wil je via Squarespace meer dan het vaste design? Dan kun je de code aanpassen, maar weet wel dat dit veel technische kennis vereist. Via Wordpress pas je gemakkelijk iets aan in de broncode, maar omdat Squarespace geen open source platform is, is dat gewoonweg moeilijker.
Squarespace is geschikt voor kleine bedrijven die in een nichemarkt werken. Voor wie veel producten met een hoog verkoopvolume verkoopt, kiest liever voor Shopify of BigCommerce. Met een paar honderd items kom je met Squarespace nog goed weg, maar een winkel met duizenden SKU’s komt hiermee in de problemen. Je kunt bijvoorbeeld de inventaris op meerdere locaties niet volgen, terwijl dit bij Shopify al mogelijk is met het goedkoopste abonnement. Opschalen met Squarespace vereist de voortdurende hulp van een developer. Je kunt als webshop eigenaar met groeiambitie, dus beter direct kiezen voor BigCommerce of Shopify.
Squarespace biedt voordelige prijzen aan, waarmee je via een goed instapmodel aan je webshop kunt beginnen.
Bovenstaande prijzen gelden wanneer je per maand betaalt, en je ontvangt een korting wanneer je per jaar betaalt. Met het businessplan kun je in principe al een webshop van de grond krijgen. Het is echter alleen geschikt voor kleine winkels, omdat er geen merchandising-, analyse- of geavanceerde verzendtools bij inbegrepen zitten. Het businessplan is een kosteneffectieve manier om je webshop tot leven te brengen, maar er worden wel transactiekosten van 3% over alle verkopen gerekend. Deze kosten heb je niet bij de commerce abonnementen.
De commerce abonnementen zijn voor de meeste webshop eigenaren een betere keuze. Er zijn 0% transactiekosten, het is mogelijk om persoonlijke betalingen te innen, er is een Instagram integratie en het biedt meer tools om je producten weer te geven en op de markt te brengen.
Het belangrijkste voordeel van het commerce abonnement is dat het een gratis TaxJar integratie bevat. Hiermee worden al je verzendkosten automatisch berekend. Wil je ook nog de btw-aangifte voor je rapportage automatiseren? Dan moet je over naar een betaalde TaxJar extensie. Een extensie die het ingewikkelde belastingproces voor je uit handen neemt.
Het advanced commerce abonnement heeft de mogelijkheid tot herinneringen voor verlaten winkelwagentjes (dit zit bij Shopify in ieder abonnement), abonnementenverkoop en API-toegang om eigen oplossingen te bouwen.
Squarespace biedt goede resultaten zonder veel werk. Voor wie op zoek is naar een platform waarop je je merk neer kan zetten, is Squarespace erg geschikt. Het platform gaat veel verder op het gebied van sjablonen dan Shopify of BigCommerce. Hoewel Wix je misschien meer vrijheid geeft om je pagina’s in te delen hoe jij dat wilt, is het op Squarespace weer makkelijker om van sjabloon te wisselen zonder je winkel opnieuw in te hoeven richten. Squarespace is daarmee perfect voor gebruikers die een sterke indruk willen maken, zonder te veel poespas.
Om te beoordelen welk platform het beste is, beoordelen we de platforms op de volgende factoren:
Bij het kiezen van een goed platform is het belangrijk dat je als gebruiker direct aan de slag kan. Je wilt moeiteloos een winkel opzetten, producten opslaan, je merk op de markt zetten en bestellingen verzenden. Dit is dan ook de reden dat we het in dit blog niet hebben over Magento. Deze tool is van hoog niveau en erg complex. Het zorgt voor veel uitdagingen voor de beginnende website-eigenaar.
Shopify en BigCommerce bieden kant-en-klare integraties met de populaire ERP-software. Het zijn platforms die de ruggengraat van grote multinationale retailers vormen. En Squarespace en Wix bieden oplossingen op maat die gebruikt worden door de grootste bedrijven in de wereld. Kortom: Alle platforms uit dit blog hebben de potentie om een succesvolle webshop te bouwen. Ze voldoen aan alle belangrijke basisprincipes, zoals vergrendelde beveiliging, waardoor je geen zorgen meer hebt over SSL-certificaten en PCI-compliance audits of andere cyberbeveiliging die nodig is om je site veilig en hackvrij te houden.
Heb je eenmaal voor een platform gekozen, dan betekent dat je er veel tijd mee gaat doorbrengen. Het voorraad moet online, inclusief producten, labels en beschrijvingen en je wilt dat alles er goed uitziet. Overstappen van het ene naar het andere platform, wil je liever vermijden en het is daarom des te belangrijker om goed na te denken over welk platform het beste past bij jouw bedrijf. Een goede tip is om te visualiseren wat voor fysieke ruimte je zou huren of kopen voor je bedrijf. Is dit een kleine winkel, een ruimte in een winkelcentrum of een magazijn met een groot voorraad?
Wix en Squarespace zijn platformen waarmee je uitstekend een boetiekje en kleinschalige bedrijven kunt inrichten. Door het unieke webdesign kun je je echt onderscheiden van de concurrentie. Wix is ook een goede tool om een concept of idee te promoten. Gebruik het dan ook zeker bij producten, waarbij de visuele presentatie het belangrijkst is. Ook Squarespace gebruikers zijn enthousiast over de look-and-feel. Maar bij winkels vanaf 500 items, wordt het platform echt te beperkt en complex om je bedrijf succesvol te runnen.
Shopify en BigCommerce zijn volledig gericht op e-commerce. Het zijn kant-en-klare systemen die de basis bieden om e-commerce op een hoog niveau uit te voeren. Ze kunnen omgaan met een complexe inventaris die gekoppeld zijn aan een verkooppunt systeem. Ook beheer je gemakkelijk meerdere voorraadlocaties.
Voor wie ervaring heeft in het aanpassen van HTML, CSS of Javascript zijn er veel meer mogelijkheden binnen de platforms. Een Wix of Squarespace pagina kan je hiermee geavanceerder maken en een Shopify en BigCommerce webshop krijgen een betere look-and-feel. Belangrijk hierbij is dat je precies weet wat je doet en de code niet verkeerd wijzigt.
Het platform dat je nodig hebt, hangt volledig af van de grootte van je bedrijf. Hoe complexer en gevarieerder je producten zijn, hoe meer ondersteuning en functionaliteiten je nodig hebt. Continu proberen meer te doen dan waar het platform voor bedoeld is, kan heel frustrerend werken. Een goede match van webshop en platform is daarom van essentieel belang. Ook het succes van je webshop hangt hiervan af. Een winkel die up-to-date is en geen fouten bevat, levert meer op dan een winkel waar de prijzen verkeerd staan of producten worden aangeboden die niet te koop zijn.
Denk van tevoren na over de tijd die je wilt besteden aan de webshop. Hoe meer plug-ins je toevoegt en hoe meer producten je plaatst, hoe meer tijd je kwijt zult zijn. Met een klein aantal producten zul je op Wix en Squarespace snel kunnen werken. Je hoeft niet veel te doen om een mooie site neer te zetten die aansluit bij je merk. Zie het als een etalage die je vult om klanten binnen te krijgen.
Wanneer je over een complexe inventaris beschikt of veel producten per week verzendt, dan zijn Shopify en BigCommerce geschikte platforms. Er zijn veel opties om producten te classificeren, filteren en verkopen. Zowel Shopify als BigCommerce zijn ontworpen om op grote schaal te werken. Shopify biedt tot 100 productvariaties aan en BigCommerce tot 600. Het is via het platform mogelijk om per productvariatie aangepaste regels in te stellen en specifieke foto’s in te laden.
Het eenvoudige uploadproces van Shopify zorgt ervoor dat je veel tijd bespaart met het updaten van een grote voorraad en je kunt handige workflows bedenken voor het beheer van tientallen tot duizenden items. Voorheen moesten dit soort updates handmatig worden ingevoerd en moest elke wijziging per product worden aangebracht. Met deze innovatie zorgt Shopify ervoor dat de tijd die per productlijn nodig was is gehalveerd.
Via Wix is het mogelijk om zes productopties toe te voegen. Voor sommigen is dit misschien genoeg, maar voor velen veel te weinig. Met Squarespace kun je tot 250 varianten toevoegen, maar het proces is niet zo gestroomlijnd als voor BigCommerce en Shopify. Dit is vooral belangrijk wanneer je wilt gaan opschalen.
Om verkeer naar je webshop te krijgen, wordt er veel gebruik gemaakt van koppelingen van de feed met sociale media en online marktplaatsen. Het creëert voor veel fysieke winkels nieuwe inkomstenstromen. Wie eerst enkel een nichemarkt bediende, kan met deze nieuwe manier van verkopen shoppers uit de hele wereld bereiken.
Alle platforms uit dit blog kunnen een koppeling maken met de grootste social media kanalen en voegen voortdurend nieuwe kanalen toe. Zo is het met Shopify mogelijk om TikTok aan je webshop te koppelen en zo meer klanten te genereren.
Let bij het kiezen van een platform goed op de beschikbare integraties, plug-ins en apps. Bekijk de recensies in de App Store, zodat je de plug-in goed kunt beoordelen. Ook is het belangrijk om de juiste kanalen te kiezen. Succes boek je met name op de kanalen waarop jouw doelgroep te vinden is.
Het is je gelukt om klanten op je site te krijgen en je producten te verkopen. Het werk lijkt misschien gedaan, maar het belangrijkste moet nog gebeuren: de verzending. Problemen met de verzending zijn veelvoorkomend. Zeker wanneer het gaat om zware of breekbare voorwerpen, gaat er vaak wat mis. Hoe beter dit proces verloopt, hoe succesvoller je webshop uiteindelijk zal zijn.
Houd er rekening mee dat basisabonnementen niet altijd de tools bevatten om meer te doen dan een standaard verzending. Met Shopify kun je verzendlabels afdrukken met het basis abonnement, maar op platforms zoals Wix moet je hiervoor upgraden of zelf naar het postkantoor afreizen.
BigCommerce biedt de plug-in ShipStation aan, waarmee je eigen labels afdrukt. Out of the box van Shopify werkt ook erg goed. Je krijgt 77% korting op verzendkosten met DHL Express, UPS of USPS met het Basic Shopify abonnement. De kortingen lopen zelfs op tot 88% voor premium abonnementen.
Bij het verzenden van grote, zware of breekbare artikelen, moet je bijna altijd wel een plug-in of extensie gebruiken, zodat je flexibele verzendtarieven kan aanbieden. Deze kosten worden berekend op basis van postcode en stellen klanten in staat om een offerte aan te vragen wanneer een vast tarief niet voldoende is. Een voorbeeld hiervan zijn meubelzaken, die bestellingen verzenden van tienduizenden euro’s.
Shopify en BigCommerce bieden wat betreft (internationale) verzending veel flexibiliteit aan. BigCommerce heeft nog een extra voordeel, omdat het eenvoudig is om over verschillende valuta’s te onderhandelen. Bij andere platforms loop je sneller tegen limieten aan, zoals een gebrek aan valuta voor internationale verzendingen of het onvermogen om verzendkosten in te voeren voor een gevarieerd voorraad.
Met Squarespace is het niet mogelijk om per product verzendkosten te rekenen. Ook kun je de verzending niet vanaf meerdere locaties volgen, terwijl je met Shopify het voorraad kunt toewijzen aan maar liefst vier verschillende locaties.
Ook Wix is geen goede keuze wanneer je veel bestellingen verzendt. Er zitten geen geautomatiseerde belastingberekeningen in het basis abonnement, dus dit moet je zelf doen of upgraden naar Business Unlimited of Business VIP. Maar ook met Unlimited zijn geautomatiseerde berekeningen nog steeds beperkt tot 100 transacties per maand en met het VIP abonnement tot 500 transacties per maand.
Wil je aan de slag met dropshipping? Dan is Shopify absoluut de beste keuze. Geen enkel platform is zo naadloos geïntegreerd met zo’n grote verscheidenheid aan dropshippers dan Shopify. BigCommerce heeft ook een gezond aantal dropshipping integraties, maar Shopify biedt veel meer flexibiliteit.
Zoals je hebt gelezen zijn e-commerce oplossingen er in alle soorten en maten. Het ene platform is geschikt voor webshops met duizenden producten, terwijl andere beter passen bij webshops met een handvol items. Alle e-commerce platforms die we hebben besproken bieden de mogelijkheid om online te verkopen. Houd er rekening mee dat je behoeften en ambities snel kunnen groeien en dat het platform dat je kiest geschikt moet zijn voor de toekomst. Het belangrijkste is dat je een platform kiest dat bij jou past.
Wil je meer weten over het succesvol verkopen met je eigen webshop? Neem contact op met onze enthousiaste experts. Zij hebben jarenlange ervaring op het gebied van strategie, design, ontwikkeling en marketing en zijn specialist in WordPress, Shopify en Laravel.
Klaar voor de zoete inval? Laten we van start gaan! Wij garanderen altijd een reactie binnen een etmaal.
Ps. Lukt het ons niet? Dan trakteren we op taart!