Home Blog Zo pas je URL's aan in Shopify en Shopify Plus
Zo pas je URL's aan in Shopify en Shopify Plus
9 minuten leestijd

Zo pas je URL's aan in Shopify en Shopify Plus

Hoe pas je de URL-structuur van producten en collecties aan in Shopify? In deze blogpost delen we wat de mogelijkheden en beperkingen zijn. Verder delen we een stapsgewijze handleiding om de URL structuur aan te kunnen passen.
Door Simon Albers 02/10/2022

In onze vorige blogpost hebben we het gehad over de voor- en nadelen van Shopify op SEO vlak. Een van de punten waar we het over hadden was dat het aanpassen van de URL-structuur binnen Shopify niet altijd even gemakkelijk gaat.

Bureau Opklopper krijgt als Shopify expert vaak de vraag wat de mogelijkheden binnen Shopify zijn qua structuur en opbouw van URL's.

De Shopify URL-structuur is de manier waarop de URL’s van producten en collecties in je webshop zijn opgebouwd. Het bewerken van de URL-structuur binnen Shopify is beperkt, daarom wordt soms getwijfeld aan hoe vriendelijk Shopify daadwerkelijk voor SEO is.

In dit artikel nemen we enkele elementen van de Shopify URL-structuur door, waaronder:

  • De product URL-structuur
  • De collectie URL-structuur
  • De blog URL-structuur
  • De pagina URL-structuur

We zullen ook doornemen hoe je de structuur van bovenstaande URL's zelf kan aanpassen.

I. De Shopify product URL-structuur

De standaard product URL-structuur binnen Shopify kan soms verwarrend of inconsistent lijken, dit kan onvriendelijk of onlogisch zijn voor zowel gebruikers als voor zoekmachines. Ook kan de standaard Shopify product URL-structuur zorgen voor duplicate product URL’s.

Producten worden gemaakt in de /products/ directory, hier een voorbeeld: www.webshop.nl/products/naam-van-product

Beperking 1: Het deel /products/ kan niet zomaar verwijdert of aangepast worden in de standaard Shopify editor.

Beperking 2: Het laatste deel van de URL, de productnaam of handle, in ons voorbeeld /naam-van-product/, komt uit de titel van de product en heeft beperkte mogelijkheden.

II. Hoe verander ik een product URL-handle?

Volg deze stappen om de product URL-handle te bewerken:

  1. Ga in het Shopify dashboard naar Producten.
  2. Kies vanuit Producten een product, live of in concept.

opklopper-producten-shopify-1.png

  1. Scroll naar beneden tot je bij 'Vermelding zoekmachine' bent.
  2. Klik op “Bewerken”:

opklopper-producten-product-1-shopify-1.webp

  1. Scroll naar beneden tot je bij 'URL-handle' bent.
  2. Hier kun je het laatste deel van de URL-structuur bewerken:

opklopper-producten-product-1-shopify-2.webp

  1. Standaard vraagt Shopify of je een URL-redirect wilt maken van de oude product URL naar de nieuwe. Dit volgt de best practices voor SEO en moet worden aangevinkt.
  2. Scroll naar beneden en klik op 'Opslaan' onderaan de pagina.

III. Hoe gebruik je product URL's voor betere SEO?

Shopify URL's weerspiegelen de manier waarop de producten, collecties, blogposts en overige pagina's een structuur en naam hebben.

Als je product naamgeving is gebaseerd op een duidelijke beschrijving van het product, dan zijn de product URL's vriendelijk voor SEO. De SEO vriendelijkheid van je webshop wordt dus gedeeltelijk bepaald door hoe je producten, collecties, blogpost en overige pagina's een naam geeft.

Dus als je product titels invoert als SKU's of ISBN's - een reeks cijfers in plaats van woorden - zullen de product URL's waarschijnlijk niet erg SEO vriendelijk zijn.

  • Vriendelijk voor SEO: www.webshop.com/collections/body/products/softening-body-lotion-sensitive
  • Niet vriendelijk voor SEO: www.webshop.com/collections/1lkf09/products/827491408120

In het voorbeeld hierboven zie je er voor de collectie titel en product naam willekeurige cijfers en letters gebruikt worden. Dit is voor de bezoeker noch voor Google prettig.

Een paar andere overwegingen voor een betere SEO m.b.t. de Shopify product URL zijn:

  • Canonieke URL's: als je ervoor kiest om de op collecties gebaseerde productpagina's te behouden in plaats van 301-omleidingen, moet je samenwerken met een ontwikkelingsteam om de canonieke tekst op die productpagina's bij te werken. (We hebben dit al doorlopen in de paragraaf 'Hoe verander ik een product URL-handle?')
  • Uitverkochte producten: als desbetreffende product tijdelijk uitverkocht is, blijft de productpagina live, aangezien Shopify momenteel geen 302-omleidingen toestaat. Je kunt klanten de mogelijkheid geven om op een wachtlijst terecht te komen, zodat het product weer op voorraad is kunnen deze bezoekers automatisch een bericht ontvangen. Vermeld dan wel duidelijk dat het product op het moment uitverkocht is.
  • Permanent uit aanbod: als het product permanent uitverkocht is en in de nabije toekomst niet meer terugkomt, is een permanente 301-omleiding waarschijnlijk de moeite waard om te implementeren.
  • Verwijderen van productpagina: als je een productpagina in Shopify verwijdert, wordt een 301-omleiding niet automatisch voorgesteld, dus je moet handmatig een 301-omleiding maken.

Zoals we al bij de product URL's voorstelden, moeten ook de collectie pagina's leesbaar en beschrijvend zijn in plaats van bijvoorbeeld overeenkomen met de categoriecodes van de voorraad.

IV. URL-structuur van Shopify collecties

De URL aanpassingen voor de Shopify collecties zijn vergelijkbaar met product URL aanpassingen, met vergelijkbare beperkingen wat betreft wat je wel en niet kunt bewerken. Collectie URL’s worden als volgt gemaakt: www.webshop.com/collections/naam-van-collectie, je kan alleen het gedeelte 'naam-van-collectie' aanpassen.

Ondanks dat het verplicht is /collections/ in de URL te behouden, kun je de URL van een collectie wel aanpassen. Enkele voorbeelden van collecties zijn:

  • www.webshop.com/collections/womens-running-shoes
  • www.webshop.com/collections/new-winter-releases/ladies

Als je sub-collecties aan de Shopify URL-structuur wil toevoegen, is dat ook mogelijk.

We nemen nu stap voor stap door hoe je wijzigingen kan doorvoeren in de URL's van de collectie pagina's.

V. Hoe verander ik een collectie URL?

  1. Net als bij het bewerken van product URL's, navigeer je in het dashboard naar Producten.
  2. Klik in Producten op Collecties:

opklopper-collecties-shopify.webp

  1. Als je een collectie hebt gekozen, scrol je omlaag naar de Vermelding zoekmachine en klik je op 'Bewerken':

opklopper-collecties-opkloppers-shopify.webp

  1. Standaard maakt Shopify de collectie-URL aan op basis van de paginatitel:

opklopper-collecties-opkloppers-shopify-1.webp

  1. Als je deze handmatig wilt wijzigen, wijzigingen in het URL-handle. Net als bij producten komt er automatisch een trigger om een omleiding van nieuw naar oud te maken. Laat dit veld aangevinkt:

opklopper-collecties-opkloppers-shopify-2.webp

Wanneer je een collectie aanmaakt en er producten aan toevoegt, genereert Shopify standaard ook een gecanoniseerde productverzamelings-URL.

www.webshop.com/collections/body/products/softening-body-lotion-sensitive

Je kan zien dat het gedeelte /products/ hierboven een beetje ongelukkig is terecht gekomen. In veel gevallen wil je dit gedeelte verwijderen uit het URL.

Dit is echter via de standaard editor niet mogelijk. Op een meer geavanceerde manier kun je de product URL wel bijwerken en Shopify hiermee dwingen om op een meer SEO-vriendelijke manier naar de producten in een collectie te verwijzen.

Het is mogelijk om te forceren dat de URL van een product het volgende wordt: www.webshop.com/products/softening-body-lotion-sensitive

We zullen nu stapsgewijze de instructies geven hoe je dit kan doen door de Liquid bestanden aan te passen.

VI. Hoe verander ik een product URL-structuur?

Standaard maakt Shopify van een URL bijvoorbeeld dit:

www.webshop.com/collections/body/products/softening-body-lotion-sensitive

Dit is hoe je de product URL in de collecties aanpast:

  1. Ga vanuit de beheerders dashboard naar Verkoopkanalen > Online winkel > Thema's.
  2. Klik op Acties > Code bewerken.
  3. Gebruik de zoekfunctie om te zoeken naar 'product-grid-item'.
  4. Klik onder Fragmenten op 'product-grid-item.liquid' onder 'Fragmenten':

opklopper-debut-bewerken-shopify.webp

  1. Zoek naar {{ product.url | within: collection }}.
  2. Pas {{ product.url | within: collection }} aan naar {{ product.url }}.
  3. Klik op Opslaan.
  4. Controleer de live website.

Als je ervoor kiest om deze optie te implementeren, moet je idealiter ook 301-omleidingen in je Shopify webshop van de collectie URL's naar de product URL's.

VII. Hoe verander je een blog URL?

De standaardinstellingen voor Shopify blogs zijn een beetje vreemd. Met Shopify is het mogelijk meerdere blogs te hebben. Je kan een blog hebben over nieuws, een specifieke collectie of een specifieke designer.

Je kiest dus een titel van een blog, bijvoorbeeld 'nieuws'. Dan wordt de URL-structuur: /blogs/nieuws/titel-van-blogpost.

Dus als je je blog 'blog' noemt, krijg je misschien een structuur als /blogs/blog/titel-van-blogpost, wat waarschijnlijk niet is wat je verwachtte.

Als een website slechts één blog heeft, kiezen velen voor 'Nieuws', of je kunt de blog een merknaam geven, of wat je maar wilt. Het onderdeel van de URL /blogs/ blijft altijd staan, wat je ook kiest.

Dit is hoe je de URL van een blogpost aanpast:

  1. Ga vanuit het Shopify Dashboard naar Verkoopkanaal > Online winkel > Blogposts:

opklopper-themas-shopify.webp

  1. Als je de artikel URL wilt wijzigen, zoals bij product- en collectie URL's, scroll je omlaag naar 'Voorbeeld van een zoekmachineoverzicht' en klik je op 'Website-SEO bewerken':

opklopper-blogposts-toevoegen-shopify.webp

  1. Wijzig in het veld URL en handle de URL. De standaard is gebaseerd op de paginatitel.
  2. Als je meer dan één blogs in je Shopify webshop hebt, zoals "/blogs/news" en "/blogs/journal", wil je misschien een artikel van de ene blog naar de andere verplaatsen. In dit geval scroll je op de blogpost pagina omlaag naar Organisatie en klik je op de vervolgkeuzelijst Blog.

opklopper-blogpost-voorbeeld-shopify.webp

  1. Kies een nieuwe blog om deze aan toe te wijzen.
  2. Klik op Opslaan.

Wanneer je de blog wijzigt waaraan een artikel is toegewezen, wordt er niet automatisch om een 301-omleiding gevraagd, dus deze moet je handmatig toevoegen.

VIII. Hoe verander je een pagina URL?

Net als bij blogposts, collecties en producten, is wat binnen Shopify voor je e-commerce webshop kan worden bewerkt slechts het laatste deel van de URL. Pagina's zullen standaard binnen de mapstructuur 'Pagina's' leven. In de URL zie je /pages/titel-van-pagina/

Dit is hoe je de URL van een pagina aanpast:

  1. Ga via het Shopify dashboard naar Verkoopkanaal > Online winkel > Pagina's.
  2. Kies in het lijstmenu de pagina URL die je wilt wijzigen.

opklopper-paginas-shopify.webp

  1. Als je de pagina URL wilt wijzigen, zoals bij product- en collectie URL's, scroll je omlaag naar 'Voorbeeld van zoekmachineoverzicht' en klik je op 'Website-SEO bewerken'.

opklopper-hoe-pas-ik-de-url-van-een-shopify-pagina-aan-shopify.webp

  1. Scroll naar beneden naar "URL en handle" en bewerk de bewerkbare tekst om de pagina URL te wijzigen. Er wordt gevraagd een redirect in te stellen, laat deze optie aangevinkt.

opklopper-hoe-pas-ik-de-url-van-een-shopify-pagina-aan-shopify-1.webp

  1. Klik op Opslaan.

IX. Zijn Shopify URL's SEO-vriendelijk?

Shopify URL's weerspiegelen de manier waarop je de producten, collecties, blogposts en andere pagina's een naam geeft. Als de webshop structuur op een zinvolle manier is georganiseerd, en niet te plat of dubbel is, is dit voldoende voor goede SEO-prestaties.

Hoewel de mogelijkheden van de URL configuratie beperkend kan zijn en duplicatie kan veroorzaken, wat niet ideaal is voor SEO, zijn er manieren om dit te beheren, vooral als je het vanaf het begin zo instelt om duplicatie te beheren.

In dit artikel hebben we veel van de gebruikelijke manieren besproken om die duplicatie en beperking van de URL-structuur te beheren.

X. Waar moet je op letten tijdens een migratie naar Shopify?

Als je op je oude site gebruik maakt van een URL-structuur met veel lage en diepte, zoals met categoriën en subcategoriën, moet je van de te vore in kaart brengen hoe deze structuur er nu uit ziet en hoe je dit gaat bouwen binnen Shopify.

Voor elk(e) (type) URL moet een vervangende URL komen. De Shopify URL-structuur is wat je er zelf van maakt. Alhoewel er een paar overwegingen zijn waar je rekening mee moet houden om volledig te profiteren van organisch zoeken, is geen enkel contentbeheersysteem perfect, zelfs een op maat gemaakt CMS speciaal naar je behoeften. Dus ondanks een aantal beperkingen kan Shopify nog steeds een SEO-vriendelijke optie zijn voor jouw e-commerce webshop.

Hulp nodig met het correct instellen van de URL's binnen Shopify of een volledige data migratie naar Shopify? Shopify bureau Opklopper is Shopify expert en staat voor je klaar.


Category: Shopify
Share:

Lees meer over Shopify

Wacht niet langer

Klaar voor de zoete inval? Laten we van start gaan! Wij garanderen altijd een reactie binnen een etmaal.

Ps. Lukt het ons niet? Dan trakteren we op taart!

© 2022 Opklopper | Alle rechten voorbehouden
Bel nu WhatsApp