Leestijd: 9 minuten

Loyaliteitsapps op een rij: van klant naar loyale ambassadeur

Categorie:E-commerce
empty
Auteur:Simon Albers
Datum:01.08.2025
Deel:
emptyemptyLinkedIn icoon review Opklopper

Excuses voor de maffe foto, een redactioneel grapje. Ooit wilde Opklopper een band beginnen. Toch zit er een serieuze kern in het beeld: jouw merk is de band, en (een deel van) je klanten zijn de fans. De die hard fans.

We hebben namelijk een best wel bizar feitje voor je: gemiddeld genomen, zorgen jouw beste klanten voor 35 % van je omzet. En dat zijn slechts top 5 % van je klanten. (Bron: Smile)

Door gebruik te maken van loyaliteitsprogramma’s maak je van incidentele kopers ‘fans’ (zoals die van de nu nog onbekende band Opklopper) die blijven terugkomen, méér besteden en praten over jouw merk en producten.

Het is tijd, om de belangrijkste klanten die garant staan voor het grootste deel van je omzet, te belonen en fan van te maken van je merk.

In deze blogpost legt Opklopper uit welke webshops apps je hiervoor kan gebruiken, wat de features, voordelen, nadelen en kosten zijn per app.

Let op: Opklopper verdient niets aan deze blogpost. Geen partnerships, geen betaalde promoties, geen affiliate links. We delen deze tips puur om jou te helpen je webshop te laten groeien — eerlijk en zonder verborgen belangen.

In de vorige blogpost Klantretentie en loyaliteit voor webshops: 10 bewezen strategieën hebben we het gehad over methodes om het belang van klantretentie, en het bevorderen van de loyaliteit van je klanten.

Maar zo gezegd, is nog niet zo gedaan. Daarom maken we het je in deze blogpost zo gemakkelijk mogelijk. We delen onze 6 favoriete loyaliteitsprogramma apps inclusief de voor- en nadelen, de kosten en voor wie de app het beste te gebruiken is.

Opmerking: heb je nog niet genoeg verkeer? Is je conversie laag? Dan moet deze strategie (nog) niet je focus krijgen.

Focus je eerst op de groei van je verkeer, vervolgens op de conversie van je webshop, daarna de verhoging van de besteding per klant (Average Order Value) en ga dan pas dieper in op deze ‘extra-tjes’, want dat zijn het!

Zonder bezoekers heeft een loyaliteitsprogramma weinig om loyaal aan te zijn. Zonder klanten wordt het helemaal een loze belofte.

Is je gemiddelde orderwaarde aan de lage kant? Dan ligt dáár waarschijnlijk je snelste winst.

Je tijd, energie en budget zijn niet oneindig. Dus kies slim: waar valt nu het meeste te winnen?

empty

Leuke side note: Door die afbeelding moesten we ineens denken aan iets uit de oude doos. Wist je dat Simon Albers, oprichter van Opklopper, ooit een paar maanden de PABO deed? Toen ging hij door het leven als ‘meester Simon’. en gaf hij wel eens les aan kleuters. Maar goed… dat blijft tussen ons hè 😉

Overzicht loyaliteitsprogramma’s / apps — per platform

Tijdens ons onderzoek merkten we iets op: veel loyaliteitsprogramma’s zijn beperkt, niet goed geïntegreerd of simpelweg níet beschikbaar voor platforms als Wix, MijnWebwinkel en Prestashop. Daarom zie je deze platformen niet terug in de onderstaande tabel.

Gebruik je (nog) een van deze platformen?

  1. Overweeg serieus een overstap, je webshop en bedrijf verdient beter.
  2. Of neem contact met ons op: we denken graag met je mee over een toekomstbestendig alternatief.
Naam van appShopify MagentoWordPressBigCommerce

Smile

LoyaltyLion

Yotpo Loyalty & Rewards

Rise

Gameball

Zinrelo

Overzicht beste loyaliteitsapps voor jouw webshop

Painting of Mike Rossi, CEO of Smile.io

“As advertising gets more expensive and crowded, brands should be able to survive a shock to the system … loyalty is the oxygen.” (Bron: Herald Sun)
Mike Rossi, CEO van Smile

Smile – Simpel, effectief en toegankelijk

Smile is een van de populairste loyaliteitsplatforms voor e-commerce, en dat is niet zonder reden. Met een gebruiksvriendelijke interface, eenvoudige integraties en een heldere focus op belonen van herhaalaankopen, biedt Smile een laagdrempelige oplossing voor bedrijven van elke omvang. Of je nu net begint met klantloyaliteit of een bestaand programma wilt verbeteren, Smile maakt het opzetten van een effectief beloningssysteem verrassend eenvoudig.

Voordelen

  • Ultragebruiksvriendelijk en snel inzetbaar
  • Ondersteunt punten, referrals en VIP-programma’s
  • Koppelingen met e‑mailtools zoals Klaviyo en Mailchimp

Nadelen

  • Alleen beschikbaar voor Shopify en BigCommerce
  • Gratis plan beperkt, en designlimitaties zonder premium
  • Minder geschikt voor zeer complexe flows

Kosten (augustus 2025)

  • Starter voor $ 49,- per maand (tot 500 orders per maand)
  • Growth $ 199,- per maand (tot 2.500 orders per maand)
  • Plus $ 849,- per maand (tot 7.500 orders per maand)
Painting of Charlie Casey, co‑founder and CEO of LoyaltyLion

“When times get tougher, loyalty members are not just more likely to return, they are far more likely to spend again and again. For brands navigating tariffs and economic uncertainty, growing loyalty membership and driving active engagement should be a clear priority.” (Bron: BusinessWire)
Charlie Casey, co‑founder en CEO van LoyaltyLion

LoyaltyLion – Voor wie retentie écht wil optimaliseren

LoyaltyLion richt zich op merken die serieus werk willen maken van klantretentie. Het platform biedt uitgebreide data-analyse, geavanceerde segmentatie en personalisatie-opties waarmee je klanten echt aan je merk bindt. Dankzij integraties met tools als Klaviyo en Shopify Plus, is het bijzonder geschikt voor snelgroeiende e-commercebedrijven die loyaliteit strategisch willen inzetten voor langdurige groei.

Voordelen

  • Slimme klantsegmentatie, data-gedreven beloningen
  • A/B-tests en sterke ESP/CRM-integraties
  • Beschikbaar voor meerdere platformen zoals Magento en WooCommerce

Nadelen

  • Prijs is relatief hoog, beperkte gratis versie
  • Minder visueel aantrekkelijk dan andere tools

Kosten

  • $ 199 per maand, tot 1.000 orders, met erg beperkte features
  • Overige abonnementen? Deze worden bepaald op basis van de omzet van je bedrijf.

De mening van team Opklopper: "We hebben LoyaltyLion meerdere keren onderzocht en gesproken voor onze klanten. Steeds weer hetzelfde verhaal: het onboardingproces is traag, en de prijsstelling voelt als trekken aan een elastiek. Ze baseren hun tarief op je omzet en ordervolume en dat loopt snel op.

Maar laten we eerlijk zijn: de app wordt voor het bedrijf LoyaltyLion echt ineens $ 1.000 duurder in onderhoud wanneer jij een succesvol bedrijf hebt. Het voelt als een winkel waar de prijzen omhoog schieten zodra je een net pak draagt, zo’n winkel zonder prijskaartjes. Daar houden we niet van."

Painting of Ellie Weiss, VP of Retention Yotpo

“Stop treating loyal customers like strangers.” (Bron: Chargeflow)
Ellie Weiss, VP of Retention bij Yotpo

Yotpo Loyalty & Rewards – Loyalty gecombineerd met reviews

Yotpo Loyalty & Rewards onderscheidt zich door loyaliteit te koppelen aan user-generated content zoals reviews en ratings. Dit maakt het een krachtig platform voor merken die hun community willen activeren én sociale bewijskracht willen versterken. Met naadloze integraties binnen het Yotpo-ecosysteem en platforms als Shopify en Magento, biedt het slimme mogelijkheden om beloningen te geven voor niet alleen aankopen, maar ook voor engagement zoals het schrijven van reviews of het delen op social media.

Voordelen

  • Loyaliteit & beoordeling geïntegreerd, versterkt social proof
  • Ondersteunt meerdere platformen inclusief Magento en WooCommerce
  • Sterke mobile ervaring

Nadelen

  • Setup complex bij meerdere modules
  • Snelle prijsstijging bij upgrade naar volledige suite

Kosten

  • Classic $ 199 per maand, tot 1000 orders.
  • Prijs loopt vervolgens op met $ 50,- per 500 orders. Dit houdt niet in dat de kosten voor het abonnement stijgt, wanneer er 500 orders geplaatst worden die toegekend zijn aan de werking van deze applicatie.
  • Er wordt gekeken naar het totaal aantal orders in een maand.
  • Dus: is het Black Friday en heb je een succesvolle campagne? Dat spijt me, ook namens Opklopper, want de kosten van de app schieten dan de pan uit.

Opmerking: Naast het Classic abonnement zijn er ook Advanced en Plus abonnementen, dit breidt het aantal features uit. Kosten voor deze abonnementen zijn niet publiekelijk beschikbaar, kosten worden bepaald per situatie na een intake.

Painting of Yair Miron, CEO of Rise

“Customer retention has become the top priority for eCommerce brands worldwide, as acquisition costs continue to spike” (Bron: prnewswire)
Yair Miron, CEO van Rise

Rise – Store credit in plaats van korting

Rise pakt loyaliteit nét even anders aan door te focussen op store credit in plaats van traditionele kortingen. Klanten ontvangen tegoed dat ze later kunnen besteden, wat niet alleen de marges beschermt, maar ook herhaalaankopen stimuleert. Met slimme automatiseringen voor cadeaubonnen, refunds en beloningen, is Rise vooral interessant voor merken die loyaliteit willen opbouwen zónder continu af te prijzen.

Voordelen

  • Store credit i.p.v. kortingscodes → betere marge
  • Ideaal voor cadeaukaarten, B2B en herhaalaankopen
  • Multi-platform inzetbaar via SDK’s

Nadelen

  • Geen klassiek punten- of gamification systeem
  • Vereist uitleg richting klanten over concept store credit

Kosten (augustus 2025)

De kosten zijn nogal verwarrend en flexibel. Het betekent dat je vaste instap kosten mogelijk lager zijn, maar per order die je binnen krijgt, ook buiten de app om (dus puur door eigen actie), komen er transactiekosten bovenop de abonnementskosten.

  • Basic vanaf $ 16,99, tot 100 orders per maand, daarna $ 0,20 per extra order
  • Small Business vanaf $ 47,99, tot 400 orders per maand, daarna $ 0,15 per extra order
  • Pro vanaf $ 159,99, tot 1.000 orders per maand, daarna $ 0,10 per extra order
  • Premium $ 479,99, tot 12.000 orders per maand, daarna $0,05 per extra order
painting of Ahmed Khairy, co-founder and CEO of Gameball

“We built Gameball to help global brands to analyse customer behaviour, accelerate customer retention, monetise their user base and improve customer lift-time value (LTV), all through one platform.” (Bron: Wamda)
Ahmed Khairy, medeoprichter en CEO van Gameball

Gameball – Spelelementen voor loyale klanten

Met Gameball voeg je spel en fun toe aan loyaliteit. Denk aan badges, levels, challenges en spin‑wheels — allemaal ontworpen om klanten actief betrokken te houden. Ideaal voor lifestyle-, beauty- of apparelmerken die hun community willen laten groeien via gamified beloningen en activatie. Écht leuk om aan mee te doen.

Voordelen

  • Gamification via badges, challenges, spin‑wheels
  • SDK-ondersteuning voor mobiele apps en platformonafhankelijk gebruik

Nadelen

  • API-georiënteerd, interface vraagt kennis
  • Minder bekend
  • Minder publiek tutorials

Kosten

  • Gratis tot 100 actieve klanten
  • Starter $34 / maand en Pro $159 / maand voor geavanceerde opties
painting of Jai Rawat, co-founder & CEO Zinrelo painting

“Our strategy-first approach ensures that clients are not merely provided with a technology platform but receive a holistic solution for cultivating lasting customer loyalty.” Bron: Zinrelo)
Jai Rawat, mede-oprichter & CEO

Zinrelo – AI-gedreven en enterprise-ready

Zinrelo is the only loyalty platform that delivers all three critical components necessary for a successful loyalty program: deep data analytics for optimal program design, an enterprise‑grade technology platform for ease of launch and maintenance & ongoing strategy consultation for exceptional ROI.

Voordelen

  • AI aansturing, voorspellende analytics en tiered programma’s
  • Flexibel inzetbaar op Shopify, Magento, WooCommerce en meer
  • Sterke focus op datagedreven groei

Nadelen

  • Alleen enterprise-prijzen (geen instapplannen)
  • Minder geschikt als je klein begint

Kosten

  • Custom pricing op aanvraag

Veelgestelde vragen over loyaliteitsprogramma voor webshops

1. Wat is een loyaliteitsprogramma voor e-commerce?

Een loyaliteitsprogramma beloont klanten voor herhaalaankopen of andere gewenste acties (zoals reviews, referrals of social shares). Denk aan punten sparen, VIP-niveaus of cadeaubonnen. Het doel: klanten laten terugkomen én meer laten besteden.

2. Waarom zou ik als webshop een loyaliteitsprogramma starten?

Omdat het loont: loyale klanten kopen vaker, geven meer uit en kosten minder dan nieuwe klanten. Volgens onderzoek is een retentie­stijging van 5% goed voor 25–85% meer winst.

3. Wat levert een loyaliteitsprogramma mij concreet op?

  1. Hoger aantal herhaalaankopen
  2. Hogere gemiddelde besteding per klant (lees in de blogpost ‘Gemiddelde orderwaarde verhogen? Probeer deze 12 smaakmakers’ over andere methodes om de gemiddelde besteding per klant te verhogen)!
  3. Meer klantdata en e-mailinschrijvingen
  4. Minder afhankelijkheid van advertenties

4. Welke soorten loyaliteitsprogramma’s zijn er?

  • Punten sparen bij aankopen
  • Store credit of cadeaubonnen
  • VIP-programma’s met niveaus en extra perks
  • Referral-programma’s voor doorverwijzingen
  • Gamification zoals badges en challenges

5. Wat zijn populaire tools voor loyaliteitsprogramma’s?

Denk aan Smile, LoyaltyLion, Yotpo, Rise, Gameball en Zinrelo. De keuze hangt af van je platform (Shopify, WooCommerce, Magento…) en je doelen.

6. Is een loyaliteitsprogramma alleen nuttig voor grote webshops?

Nee. Juist kleinere shops kunnen zich onderscheiden door klanten persoonlijk te belonen. Begin klein, schaal later op. Het advies van Opklopper is daarentegen je niet te focussen op dit type strategieën wanneer overige doelen nog niet bereikt zijn: verkeer, conversie en gemiddelde order waarde.

7. Hoe weet ik of mijn programma werkt?

Let op metrics zoals:

  • Herhaalaankopen
  • Gemiddelde orderwaarde
  • Lidmaatschapsgroei
  • Ingeloste beloningen
  • Customer Lifetime Value (CLV)

8. Wat zijn valkuilen bij het opzetten van zo’n programma?

  • Te ingewikkeld systeem (klanten haken af)
  • Onduidelijke of niet-aantrekkelijke beloningen
  • Geen goede opvolging via e‑mail of automation
  • Kosten die niet opwegen tegen opbrengsten

9. Moet ik korting geven om klanten te belonen?

Niet per se. Beloningen kunnen ook bestaan uit gratis producten, exclusieve toegang, gratis verzending of store credit. Bonussen hoeven niet altijd “korting” te zijn.

Opklopper vindt dat kortingen in sommige gevallen schade kan doen aan de merkbeleving. Je kan beter inzetten op exclusieve content of unieke, Limited Edition cadeaus: uiteraard alleen voor de selecte groep ‘trouwe’ klanten.

10. Hoe begin ik met een loyaliteitsprogramma?

Kies een tool die past bij je platform en budget. Start simpel met punten of referrals, test wat werkt, en laat het meegroeien met je shop. En: communiceer het duidelijk naar je klanten, anders doet niemand mee.

Advies nodig over loyaliteitsapps? Neem dan contact met ons op. We beantwoorden graag je vragen, sparren mee over mogelijke ideeën en helpen graag met het instellen, instellen, uitrollen en meten van het Loyaliteitsprogramma.

Meer Ecommerce